Efficiënter en slimmer ontwerpen voor het spoor
Nieuws
Hoe maak je het ontwerpen van spoor efficiënter, slimmer en leuker? Door een gezamenlijke 3D-objecttypenbibliotheek te gebruiken. Arjen Boersma, directeur ICT van ProRail, tekende op 25 januari het manifest 3D-objectenbibliotheek namens ProRail. Ook Arcadis, Strukton Rail, Movares, Royal HaskoningDHV, VolkerRail en Sweco hebben een handtekening gezet.
Minder verspilling, meer uniformiteit
De eerste versie van de bibliotheek komt in juli en bevat objecten uit het spoor zoals seinen, wissels, bovenleidingen en bruggen. Ontwerpen gaat niet alleen over nieuw spoor, maar ook over de verbouw en renovatie van bestaand spoor. ProRail gaat de objecten ook gebruiken in simulaties, waarmee we toekomstige veranderingen en innovaties onderzoeken. Daarnaast biedt de bibliotheek de mogelijkheid om 2D-data in 3D te visualiseren.
Aannemers en ingenieursbureaus hebben nu allemaal een eigen bibliotheek. Een gezamenlijke bibliotheek zorgt voor minder verspilling, omdat we dan geen eigen bibliotheek meer hoeven te maken en onderhouden. Door standaardobjecten te gebruiken, gaat het ontwerpen sneller en goedkoper. Daarnaast zorgt het voor uniformiteit. Doordat we op dezelfde manier praten over objecten, ontstaan minder misverstanden. Zo wordt het uitwisselen van data en informatie eenvoudiger.
Belangrijke bouwsteen
“De 3D-objecttypenbibliotheek is vanuit de markt gekomen”, vertelt Arjen Boersma. “Het is een mooie, gezamenlijke stap om de spoorsector digitaal én in 3D te laten werken. Een belangrijke bouwsteen dus om de groeiambitie van het spoor te realiseren. Om dit te laten slagen en de volgende stappen te zetten, moeten we de doelstellingen van de spoorsector als geheel voor ogen houden.” Verwacht wordt dat de spoorsector met de komst van deze bibliotheek interessanter wordt voor schoolverlaters. Want jongeren groeien vaak op met 3D games als Minecraft. Veel studies bieden tegenwoordig ook 3D-ontwerpen aan als vak.
Het is een mooie, gezamenlijke stap om de spoorsector digitaal én in 3D te laten werken.
Uitdagingen
De komende maanden gaan twee groepen aan de slag. Eén groep met het technische gedeelte van de bibliotheek. De andere groep neemt het organisatorische gedeelte voor zijn rekening. De partijen hebben allemaal al in meer of mindere mate een eigen 3D-bibliotheek. Daar gaan we gebruik van maken, maar dat maakt het ook lastig. Zij hebben immers al geld gestoken in het maken van hun bibliotheek. Hier moeten we als spoorsector keuzes in maken.
Verder onderzoeken we hoe we het beheer van de bibliotheek zo onafhankelijk mogelijk kunnen regelen. Wie bepaalt wanneer een 3D-object voldoet om opgenomen te worden in de bibliotheek? Hoe gedetailleerd moet een object zijn? In welk formaat moet een object worden aangeboden? Genoeg werk nog voor we in juli de eerste versie van de bibliotheek in gebruik nemen.
Foto bovenaan: Westerhuis & Westerhuis
Meer nieuws
-
Testen met 5G in het Rail Fieldlab
23 september 2024
-
Network Rail en ProRail blijven inzetten op innovatie en verbetering
23 augustus 2023
-
Aramide draad als oplossing voor ooievaarsnesten
17 juli 2023