Werkzaamheden op en rond Amersfoort Centraal

We werken in Amersfoort om het belangrijke knooppunt klaar te maken voor de toekomst. Treinen rijden minder of helemaal niet, maar de stad blijft bereikbaar.

Lees meer

Flitscamera’s: boete voor rijden door rood bij spoorwegovergang

Nieuws

17 januari 2024

Nog even langs de dalende spoorbomen rijden, terwijl de lichten van de spoorwegovergang al knipperen: Het was al niet toegestaan, maar nu kun je ook geflitst worden én een boete krijgen.

Succesvol getest

Er worden al regelmatig boetes gegeven aan weggebruikers die het rode licht negeren, maar hiervoor waren boa’s op locatie nodig. De afgelopen periode werden flitscamera’s getest in Bunnik, nu gaan ze ook beboeten. Later worden de flitscamera’s ook op andere overwegen door het hele land geplaatst.

Nog te vaak rijden automobilisten, brommerrijders, vrachtwagen- en buschauffeurs een spoorwegovergang over wanneer de rode lampen knipperen en de slagbomen sluiten. Om dit soort levensgevaarlijke acties een halt toe te roepen is ProRail in samenwerking met het Openbaar Ministerie gestart met het plaatsen van flitscamera’s bij spoorwegovergangen. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft geld beschikbaar gesteld voor de flitscamera’s. Vanaf februari 2024 wordt ook gestart met de handhaving met flitscamera’s bij overwegen.

Wethouder Julie d'Hondt en ProRail-regiodirecteur Harro Homan
Wethouder Julie d'Hondt en ProRail-regiodirecteur Harro Homan

Levensgevaarlijke acties

Voor automobilisten, motorrijders en vrachtwagens is het boetebedrag maximaal 300 euro. Brom- en snorfietsen kunnen bij overtreding rekenen op een sanctie van 210 euro. Maar het schrijven van boetes is niet het doel, legt Harro Homan, regiodirecteur bij ProRail, uit: “Het negeren van de spoorweginstallatie leidt tot levensgevaarlijke situaties. We weten dat flitscamera’s dan werken: bij een eerdere proef in Hilversum is na een half jaar het aantal overtredingen met 50 procent afgenomen. Daar doen we het voor. De camera’s zorgen ervoor dat mensen hun gedrag veranderen. Zo wordt het spoor en de weg veiliger.”

Voor de overwegen zijn speciale camera’s nodig, die afgelopen periode getest zijn. Dit slimme camerasysteem analyseert de beelden en slaat bij een mogelijke overtreding de beelden op. De camerabeelden worden vervolgens bekeken door onze buitengewoon opsporingsambtenaren. Als een kenteken in beeld komt bij een overtreding, krijgt de bestuurder een bekeuring thuisgestuurd via het CJIB. We werken met een pardontijd. Deze is vergelijkbaar met de tijd van een oranje licht bij normale verkeersstoplichten.

De camera’s zorgen ervoor dat mensen hun gedrag veranderen. Zo wordt het spoor en de weg veiliger.

Harro Homan regiodirecteur bij ProRail

Verdere uitrol flitscamera’s

De gemeente Bunnik is niet de enige gemeente waar ProRail van plan is flitscamera’s te plaatsen. Nu het systeem in Bunnik werkt, kan ProRail verder in gesprek met andere gemeentes. Het gaat om ongeveer 40 overwegen. Iedere overweg en verkeerssituatie is anders. Daarom wordt er per gemeente en per overweg een unieke aanpak opgesteld.

Flitscamera's

ProRail werkt aan het verhogen van de veiligheid van overwegen. Zowel het treinverkeer als het wegverkeer neemt steeds meer toe. Een overweg is een kruising in het verkeer met hoog risico. Flitscamera's dragen bij aan meer veiligheid.

Lees meer over flitscamera's Lees meer over flitscamera's

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers