Meer mogelijkheden voor goederentreinen naar Rotterdamse haven

Nieuws

Gepubliceerd op 9 maart 2020 - Laatste update: 16 augustus 2020 16:32 uur

Dankzij een nieuwe aanpak van ProRail en Rijkswaterstaat kunnen vanaf december zo’n 250 extra goederentreinen per week van en naar de Rotterdamse haven rijden. Het gaat om rijmogelijkheden overdag voor 100 treinen op de Brabantroute en zo’n 150 die via Roosendaal richting Antwerpen kunnen reizen. Om dat mogelijk te maken verschuiven we de bedientijden voor de opening van de Grote brug over de Oude Maas bij Dordrecht elk uur met een kwartier.

Met de ingreep groeit het aantal rijmogelijkheden op de Brabantroute van zo'n 550 per week per richting tot 600. Op de route Rotterdam-Roosendaal-Antwerpen kunnen op dit moment potentieel per week per richting 200 treinen rijden. Dat worden er straks 275. De ruimte om meer goederentreinen te kunnen laten rijden is nodig, omdat het goederenvervoer van en naar de Rotterdamse haven groeit. Bovendien zit de Brabantroute (Rotterdam-Dordrecht-Eindhoven-Venlo) door de harde groei van het reizigersvervoer tegen de grenzen van de mogelijkheden. 

Omleidingen

Dat komt mede door het werk aan het Derde Spoor in Duitsland. Dit is de aansluiting op de Nederlandse Betuweroute, die al lang op zich laat wachten. Door de werkzaamheden kunnen vervoerders deze exclusief voor goederen bedoelde spoorlijn vooral in het weekend vaak minder gebruiken. Omleidingen gaan dan via de Brabantroute.

Beter af

Met de ingreep zijn reizigers- en goederenvervoerders dus beide beter af. En ook het scheepvaartverkeer profiteert. Door de ingreep kan de brugopening voor schepen van elke twee uur toenemen naar een keer per uur, zonder veel extra hinder te veroorzaken. De brug kan daardoor naar verwachting ook met kortere openingstijden af, wat weer gunstig is voor het wegverkeer. Daarnaast gaat de brug ook niet meer open tijdens de spits.

Vanaf 13 december

Het nieuwe concept is nog steeds te hanteren als in 2022 elke tien minuten een sprinter gaat rijden tussen Rotterdam en Dordrecht. De nieuwe aanpak treedt op 13 december 2020 (aanvang dienstregeling 2021) in werking.

Europese Green deal

In de Europese Green Deal hebben we afspraken gemaakt over het reduceren van koolstofdioxide. Om dat te bewerkstelligen, werken we onder meer aan een 'modal shift' (verschuiving) van goederenverkeer over de weg naar het spoor. 

Maatregelen tegen hinder

Om de groei van het goederenverkeer voor de bewoners langs het spoor daarbij acceptabel te houden, werkt ProRail aan het beheersen van geluid, trillingen, luchtkwaliteit en de risico’s van het vervoer van gevaarlijkse stoffen. Zo is 60 procent van alle goederenwagens nu al net zo stil als een moderne reizigerstrein. In 2025 is dat nagenoeg 100 procent.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers