Op weg naar energieneutraal Delft Campus

Gepubliceerd op 23 november 2020 - Laatste update: 27 november 2020 3:28 uur

Afgelopen weekend heeft ProRail samen met Strukton een begin gemaakt met de duurzame en gezichtsbepalende perronkap van Delft Campus. De kap bestaat volledig uit zonnepanelen en zal zelf alle energie opbrengen die het station nodig heeft. Dit weekend zijn de kolommen en spanten geplaats die de perronkap gaan dragen. Een fototerugblik.

Liften, verlichting en kaartautomaten

De zonnepanelen zelf vormen het dak, waardoor deze kap per vierkante meter veel meer energie oplevert dan bijvoorbeeld de kappen van stations Utrecht, Rotterdam en Zwolle. De panelen wekken straks tweehonderd megawatt per jaar op, net zoveel als het verbruik van zeventig huishoudens per jaar. Daar kunnen onder meer de liften, led-verlichting en kaartautomaten van Delft Campus op draaien. De verwachting is dat de perronkap eind volgend jaar klaar is.

Bekijk: Timelapse: een jaar lang bouwen aan station Delft Campus

Makkelijker in en uit de trein

In de afgelopen treinvrije periode hebben we ook gewerkt aan het nieuwe perron. Met dit perron wordt een gelijkvloerse instap mogelijk, waardoor mensen met een functiebeperking zelfstandig de trein in en uit kunnen. Het vernieuwde station wordt daarmee beter toegankelijk.

Ander werk tussen Delft en Rijswijk

We werkten ook aan de spoorverdubbeling in Rijswijk. Zo voerden we grondwerkzaamheden uit aan de oostkant van het spoor. Verder werkten we aan de spoorbrug over de Kerstanjewetering, waar een geleiding komt die moet voorkomen dat een trein bij ontsporing op het stalen gedeelte van de brug botst. Op de nieuwe spoorbrug op het rangeerterrein van DSM hebben we sporen ingegoten.

  • Kapspant plaatsen op Delft Campus
    Kapspant plaatsen op Delft Campus
  • Perronplaat inhijsen
    Perronplaat inhijsen
  • De drie kapspanten staan
    De drie kapspanten staan
  • Inhijsen geleiding Rijswijk
    Inhijsen geleiding Rijswijk

Meer treinen tussen Rijswijk en Rotterdam

Het werk valt onder het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam. Met dit project maakt ProRail het spoor geschikt voor meer treinen waardoor het straks nog makkelijker wordt om de trein te pakken. Op dit moment rijden er 22 treinen per uur op dit traject, straks worden dat er 28. Voor het gebied tussen Delft Campus en Rijswijk betekent het een verdubbeling van het aantal sporen; van twee naar vier. 

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers