Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
ProRail start met een proef om trillingshinder te verminderen. Hiervoor wordt een zogeheten Shimlift geïnstalleerd. Daarbij wordt een kunststof wig tussen de dwarsliggers en de spoorstaaf geschoven. Deze methodiek wordt nu een jaar lang getest op het spoor bij de Binderendreef in Deurne.
De ShimLift zorgt ervoor dat het spoor, met name bij overwegen, op het juiste niveau komt te liggen, terwijl de dwarsliggers goed ondersteund blijven. Door de ShimLift te installeren, ontstaat er een constantere ligging. Zo onstaan er minder trillingen als er een trein langsrijdt. Deze proef volgt op de proeven op de Brabantroute in 2019 en 2020, waar de eerste resultaten positief waren.
Om betrouwbare metingen te kunnen doen, mogen er tijdens het testjaar geen veranderingen aan het spoor worden aangebracht. Ook moet er ruimte zijn om uitgebreid te meten. Hierom viel de keuze op de locatie Binderendreef.
Als deze proef succesvol is, kunnen we de ShimLift opnemen in onze standaarden.
Wethouder Verhees van de gemeente Deurne is blij dat ProRail deze proef in zijn gemeente uitvoert. “Net als op andere plekken in het land ervaren ook in onze gemeente omwonenden van het spoor helaas hinder van trillingen. De gemeente en ProRail zijn daarover al een tijdlang in gesprek om mogelijke oplossingen te vinden. Deze proef kan daarbij helpen.”
“Het is fijn dat we in Deurne een goede plek gevonden hebben om deze techniek te testen”, zegt Dimitri Kruik, regiodirecteur bij ProRail. “Als deze proef succesvol is, kunnen we de ShimLift opnemen in onze standaarden. Zo kunnen bewoners op bepaalde plekken langs het spoor minder hinder ervaren.”
Rond het spoor zijn soms trillingen voelbaar. Van passerende treinen. Of van werkzaamheden aan het spoor of station. Het ontstaan van trillingen én het effect van maatregelen is moeilijk te voorspellen. Elke situatie vraagt daarom maatwerk. De samenstelling van de bodem, het soort trein, de belading ervan, de rails en het type woning spelen allemaal een rol.
Deze praktijkproef is onderdeel van de Innovatieagenda Bronaanpak Spoortrillingen (IBS). ProRail voert deze uit in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. We doen dat tussen 2022 en 2025. Doel van de IBS is kennis opdoen over maatregelen aan de spoorinfra en de treinen waarmee we trillingshinder kunnen verminderen.
17 juli 2023
21 maart 2023
20 december 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.