Spoor tussen Zevenaar en Didam op de schop
Nieuws
Tijdens inloopbijeenkomsten in Zevenaar en Didam is bezoekers duidelijk geworden dat de voorbereidende werkzaamheden rond de spoorverbetering tussen Zevenaar en Didam van start gaan. Omwonenden en belangstellenden bekeken de spoortekeningen, en stelden hun vragen aan medewerkers van provincie Gelderland, gemeenten Zevenaar en Montferland, aannemer Strukton Rail en ProRail.
Verbeterplan
Wethouder Oscar van Leeuwen van gemeente Montferland trapte dinsdagavond af in het Didams restaurant Jan&Jan. "Het gaat hier om een van de drukste regionale lijnen. Ongeveer 21.000 reizigers maken er dagelijks gebruik van. Reden om te investeren in een verbeterplan dat inmiddels is uitgewerkt en klaar is voor uitvoering."
Het realiseren van dit plan zal de inwoners van Zevenaar en Didam niet ontgaan. Het werk heeft namelijk onder meer gevolgen voor de verkeersafwikkeling in de omgeving. Aannemer Strukton Rail is op dit moment al bezig met het afzetten van werkterreinen en het uitvoeren van archeologisch onderzoek.
Verdubbeling
Vanaf januari 2019 gaat het serieuzere werk beginnen. Over een lengte van vier kilometer verdubbelt de aannemer het spoor vanaf station Zevenaar (ter hoogte van de BAT-loods) tot aan station Didam.
Ook worden er aanpassingen uitgevoerd waardoor de snelheid van de treinen verhoogd kan worden. Tussen Wehl en Didam gaan de treinen 130 kilometer per uur rijden. Dit was 100 kilometer per uur. Tussen Didam en Zevenaar gaat de snelheid omhoog naar van 100 naar 120 kilometer per uur.
Voordelen voor de reizigers
De verbetermaatregelen levert de reizigers vele voordelen op. Zo wordt het aangepaste spoor sneller. Tussen Arnhem en de Achterhoek wordt de reistijd in beide richtingen bijvoorbeeld twee minuten korter.
Ook de betrouwbaarheid van het spoor gaat omhoog omdat tussen Zevenaar en Didam de treinen elkaar ongestoord kunnen passeren. Bovendien krijgen de treinen in Arnhem meer tijd om te keren en dat levert meer ruimte op in de treindienstregeling en een betere overstap in Arnhem op treinen naar de Randstad.
Treinvrije perioden
De spoorklus heeft in 2019 ook gevolgen voor de treinreizigers. Zo rijden er geen treinen in het weekend van 23 en 24 maart en is er geen treinverkeer mogelijk van 27 juli tot en met 11 augustus.
Vervoerders organiseren dan alternatief vervoer (bijvoorbeeld inzet bussen). Reizigers worden hierover vroegtijdig door de vervoerders en ProRail geïnformeerd.
Meer nieuws
-
Werkzaamheden (rol)trappen station Schiphol Airport hervat
20 september 2024
-
Dertien dagen werk in Wierden
17 september 2024
-
Werk tussen Almelo en Hengelo: geen trein, maar bus
12 september 2024