Stations Arnhem, Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Breda
Nieuws
Ons land telt meer dan 400 stations. Groot, klein, modern of terug in de tijd, er valt vaak iets bijzonders te zien of een verhaal bij te vertellen. Soms op het station, soms in de directe omgeving van het station. Dit keer gaan we naar Arnhem, Eindhoven, ’s-Hertogenbosch en Breda. Stations die in het voorjaarslicht wachten op reizigers die vast weer gaan komen.
Arnhem, bewogen geschiedenis
Het glooiende landschap in en rondom Arnhem maakte het lang geleden niet eenvoudig een tracé voor het spoor te bepalen. Moest het spoor langs de Rijn of door de heuvels? Voor het laatste is gekozen en in het nieuwe station zie je het glooiende landschap weer terug. De gedraaide constructie die het dak draagt, noemen de Arnhemmers ‘de wokkel’. Het huidige stationsgebouw is het vierde op deze plaats. Dit gebouw werd in 2015 opgeleverd en vervangt het station uit 1954. Dat kwam er nadat het oude station tijdens de Slag om Arnhem in september 1944 ernstig beschadigd raakte. Bij de opening van het vernieuwde station veranderde de naam van station Arnhem in station Arnhem Centraal. Tot dan toe droegen alleen de vijf drukste stations van Nederland deze titel (Utrecht, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Leiden), maar op verzoek van de gemeente kreeg het station na de verbouwing deze naam. Buiten het station staan de blauwe trolleybussen. Arnhem heeft één van de grootste trolleynetwerken in Europa. Om de energietransitie verder te helpen, rijden er twee bussen op proef die zowel met bovenleiding als – zonder bovenleiding - op oplaadbare accu's kunnen rijden.
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Eindhoven Centraal, de slimste en de gekste
‘Eindhoven de gekste’, al jaren een veelgehoorde kreet uit de monden van PSV-supporters. ‘Eindhoven de slimste’, wordt meer gewaardeerd door de ruim 12.000 techneuten die op de High Tech Campus werken aan de technologie voor morgen. Voor station Eindhoven - dat sinds dit voorjaar Eindhoven Centraal heet - staat in brons opgetrokken het standbeeld van Anton Philips. De ondernemer die honderd jaar geleden gold als de ‘Steve Jobs’ van zijn tijd en naast lampen, alles begon te maken waar een stekker aan zat. Hij maakte van Philips de multinational die op mondiaal niveau concurreerde met General Electric (USA) en Siemens (Duitsland). Het leverde boomtown Eindhoven tienduizenden banen op en nieuwe inwoners kwamen van heinde en verre. Het station heeft een grootschalige renovatie en uitbreiding achter de rug en is nu het drukste station buiten de Randstad. Dagelijks lopen bijna 100.000 mensen door passage onder de sporen door. Daar is het aangenaam licht en een boodschap of kop koffie is snel gedaan.
Foto 5
Foto 6
Foto 7
Station ’s-Hertogenbosch, de langste perronkap van Nederland
’s-Hertogenbosch is een knooppunt van waaruit treinen in vier richtingen vertrekken, Utrecht, Tilburg, Eindhoven en Nijmegen. Het station is de afgelopen jaren drastisch van uiterlijk veranderd. Als je de trap naar de passage boven neemt, lees je: Al reizend ervaart men het leven vreemder: overal anders en overal eender. Dat reizen tegenwoordig minder geduld vraagt, zien we omdat hier iedere tien minuten een intercity vertrekt richting Amsterdam of Eindhoven. De vertrekborden zijn bijna overbodig. Tijdens carnaval wordt het station omgedoopt in Oeteldonk Centraol en arriveert Prins Carnaval met de trein voor het feest dat tot aan Aswoensdag duurt. ’s-Hertogenbosch is vooral trots op de langste perronkap van Nederland, 450 meter. Momenteel worden ze gerestaureerd zodat ze weer jaren meekunnen en zo bewaren we ons cultureel erfgoed.
Foto 8
Foto 9
Foto 10
Breda, aangesloten op de HSL
Komend vanuit de stad word je als reiziger overweldigd door het nieuwe station Breda (2016). Eigenlijk doet die naam het station tekort en daarom heet het een ‘openbaarvervoer-terminal’. Trein, bus, taxi, fiets en auto komen hier bij elkaar en overstappen is gemakkelijk. Breda had een groot nieuw station nodig voor de komst van de HSL-Zuid. Om het geheel allure te geven vind je in de stationshal verschillende winkels en in het gebouw zijn ook woningen en kantoren. Naast de drie eilandperrons voor de treinen is er een overdekt eilandperron voor de bussen dat toegankelijk is via de centrale tunnel. Overstappen is niet alleen makkelijk, het is ook comfortabel want je hoeft niet meer naar buiten.
Foto 11
Foto 12
Foto 13
Meer nieuws
-
Vernieuwd Den Haag Hollands Spoor feestelijk geopend
1 oktober 2024
-
Uitstel informatieavond station Hazerswoude-Rijndijk
19 september 2024
-
Campagne voor rook- en vapevrije stations van start
2 september 2024