Test met automatisch rijdende reizigerstrein in Groningen hoopvol

ProRail test in samenwerking met Arriva, treinbouwer Stadler en de provincie Groningen Automatic Train Operation (ATO). Het systeem kan er in de toekomst onder andere voor zorgen dat het bestaande spoornetwerk beter benut kan worden om de reizigersgroei op het spoor op te vangen. "De eerste testresultaten zijn hoopvol. Uit de proef is gebleken dat ATO geschikt is voor reizigerstreinen op het Nederlandse spoor", aldus CEO Pier Eringa.

ProRail start proef met 'zelfrijdende' treinen

Reizigersgroei in 2030

In 2030 verwacht ProRail dat het aantal treinreizigers met maar liefst 45 procent is toegenomen en dat terwijl het huidige spoornetwerk tegen de grenzen van de maximale capaciteit aanloopt.

Pier Eringa: "Om de reizigersgroei op te vangen moet er nodig geïnnoveerd worden. Naast de implementatie van het nieuwe beveiligingssysteem ERTMS is ATO naar verwachting één van die belangrijke innovaties om voor meer capaciteit te zorgen zonder daarvoor kostbaar nieuw spoor neer te leggen."

Ook de stijging bij het spoorgoederenvervoer maakt dat ProRail genoodzaakt is om te kijken naar extra ruimte op het spoor.

De eerste testresultaten

De afgelopen week zijn er testen uitgevoerd met een reizigerstrein van Arriva in de provincie Groningen. Tijdens de testritten zijn er precisiestops uitgevoerd op Groningen, Hoogkerk en Zuidhorn. De tests verliepen voorspoedig en er is al veel geleerd van de verzamelde data.

De verwachting is dat ATO de punctualiteit verbetert van de treindiensten. Als voorbeeld: zonder ATO komen 95% van de treinen op Groningen aan binnen 140 seconden ten opzichte van de dienstregeling. Met ATO kan dit worden verbeterd tot 55 seconden. Dat betekent dat er meer capaciteit ontstaat om meer treinen te kunnen laten rijden of dat er meer ruimte ontstaat voor bijvoorbeeld een brugopening, zonder dat dit veel effect heeft op het treinverkeer.

Meer treinen en zuiniger rijden

De proef met ATO wordt uitgevoerd op automatiseringsniveau ‘Grade of Automation 2: Een vorm van adaptive cruise control – zoals in auto’s, waarbij in het geval van de spoorbranche de machinist wordt ondersteund om de trein preciezer te laten rijden en stoppen. Dit systeem maakt het mogelijk om treinen dichter op elkaar en stipter te laten rijden en op elkaar kunnen anticiperen. Tegelijkertijd kan energie bespaard worden, omdat optrekken, snelheid en remmen optimaal ingesteld kunnen worden.

Betaalbaar innoveren

Met de proef willen de samenwerkende partijen onderzoeken of deze innovatieve techniek geschikt is om in de nabije toekomst de capaciteit van het (personen)spoorwegnetwerk te vergroten en knelpunten op te lossen zonder dat er grote investeringen in de infrastructuur nodig zijn. Verder kijken we of het systeem bijdraagt aan duurzaam en comfortabel reizen, omdat de treinen zuiniger, constanter en punctueler kunnen rijden. Slim en groen dus! 

Test op de Betuweroute

In december 2018 heeft ProRail in samenwerking met goederenvervoerder Rotterdam Rail Feeding en Alstom al eerder een proef met ATO uitgevoerd. Dit vond plaats met een locomotief. Lees daar hier meer over.

ProRail Verbindt, Verbetert, Verduurzaamt.

Gepubliceerd op