Voortgang studie PHS Nijmegen
Nieuws
In januari 2019 hebben ProRail en Gemeente Nijmegen de omgeving geïnformeerd over de plannen voor PHS Nijmegen en de stationsomgeving. Door het Coronavirus was het niet mogelijk in de eerste helft van dit jaar opnieuw een informatiebijeenkomst te organiseren. Daarom valt deze week een informatiebrief op de mat bij zo’n 4000 omwonenden om hen te informeren over de voortgang van de studie.
De planologische procedure
Voor ProRail kan starten met de bouw van het PHS-project in Nijmegen, moeten we dit planologisch goed regelen. Dit doen we door het opstellen van het zogenaamde Tracébesluit (TB) en de Milieueffectrapportage (MER). In het TB beschrijven we de ligging van de nieuwe sporen, de aanpassingen van het station en het opstelterrein en alle maatregelen die nodig zijn om het project te kunnen bouwen (zoals werkterreinen). In de Milieueffectrapportage (MER) beschrijven we de milieugevolgen van deze (infrastructurele) aanpassingen zoals geluid, trillingen, ecologie en een milieukundig bodemonderzoek.
Medio 2021 zijn we zover dat we het (ontwerp) Tracébesluit (OTB) en de MER kunnen publiceren. Belanghebbenden kunnen dan een zienswijze indienen. We organiseren een informatiebijeenkomst, als dit kan volgens de dan geldende RIVM-richtlijnen. .
Meer opstelcapaciteit
We zijn een slag verder met het ontwerp. Inmiddels is duidelijk geworden dat er in Nijmegen extra opstelcapaciteit nodig is op het terrein nabij Wolfskuil. Een belangrijke voorwaarde voor het rijden van meer treinen in Nederland is namelijk dat treinen ’s nacht op logische plekken kunnen worden geparkeerd en (van binnen) worden schoongemaakt. De opstelcapaciteit is uitgebreid van 42 naar 67 bakken (één trein bestaat uit 4 tot 12 bakken). Deze uitbreiding van opstelcapaciteit kan op eigen terrein plaatsvinden.
Westzijde station
Ook is het ontwerp van de westelijke stations-toegang verder uitgewerkt. Er komt een beheerde inpandige fietsenstalling met 3000 plaatsen onder een verhoogd voorplein. Dit voorplein sluit aan bij de vastgoedontwikkeling van het voormalige UWV-gebouw. Een nieuwe snelfietsroute aan de westzijde en de aanpassing van de vijf-sprong (bij de Krayenhofflaan) moeten er voor gaan zorgen dat fietsers het station goed kunnen bereiken. De gemeente is in de lead voor de stationsomgeving en zij betrekken bewoners bij de verdere uitwerking van de plannen.
Impressie van de westelijke entree. De komende maanden wordt het ontwerp verder uitgewerkt
Ambities voor de centrumzijde van het station
De gemeente Nijmegen heeft ook ambities voor verbetering van de centrumzijde van het station. Samen met partners Provincie Gelderland, NS Stations en ProRail vindt onderzoek plaats naar de mogelijkheden en financiering. Wilt u meer weten over deze ambities, kijk dan eens op de https://www.nijmegen.nl/over-de-gemeente/dossiers/dossier-stationsgebied/.
.
Meer nieuws
-
Testen met 5G in het Rail Fieldlab
23 september 2024
-
Network Rail en ProRail blijven inzetten op innovatie en verbetering
23 augustus 2023
-
Aramide draad als oplossing voor ooievaarsnesten
17 juli 2023