Programma : Niet Actief Beveiligde Overwegen
In Nederland zijn Niet Actief Beveiligde Overwegen, kortweg NABO's. Dit type overweg wordt niet afgesloten door middel van slagbomen. In 2018 startten ProRail en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat met het zogenaamde NABO-programma. Daarin zijn 180 openbare, openbaar toegankelijke en NABO's die toegang bieden tot huizen opgenomen.
- Startdatum
- 2018
- Einddatum
- 2027
- Aantal afgeronde projecten
- 1
95 procent aangepakt
Het streven is om deze 180 NABO's eind 2027 voor 95 procent aan te pakken. Op 11 november 2025 zijn 171 overwegen aangepakt. Hiermee is de tussenmijlpaal van 95 procent gehaald.
Extra alert
NABO's vind je vooral in gebieden waar relatief weinig mensen het spoor over hoeven te steken. Ze komen vaak voor op onverharde wegen en paden.
Dit type overweg is uitgerust met een Andreaskruis en waarschuwingsborden, maar ze worden niet actief beveiligd met spoorbomen, bellen en lichtsignalen. Gebruikers moeten op NABO's dus extra alert zijn op naderende treinen. Op dit soort overwegen vinden dagelijks bijna-ongelukken plaats. Jaarlijks vallen er gemiddeld twee doden.
Samen
ProRail werkt voor het opheffen van NABO's samen met wegbeheerders (vaak gemeenten) en andere belanghebbende organisaties. We streven hierbij naar een gebiedsgerichte oplossing. Samen werken we aan het verbeteren van veiligheid, leefbaarheid en bereikbaarheid. De kosten van de uitgevoerde maatregelen worden gedeeld tussen ProRail en de wegbeheerder.
Kaart NABO's
Benieuwd waar de 180 onbeveiligde overwegen van het NABO-programma zich bevinden?
De ene NABO is de andere niet
Er zijn twee verschillende soorten NABO's: openbare en niet-openbare. Over beide soorten kan ProRail nooit eenzijdig een besluit nemen.
Bij een openbare overweg is het de wegbeheerder die besluit of de overweg opgeheven of aangepast wordt. De wegbeheerder is in de meeste gevallen de gemeente waarin de overweg ligt. Het opheffen of aanpassen van een niet-openbare overweg kan alleen met de nadrukkelijke toestemming van de rechthebbende(n). Dit zijn vaak lange procedures. Omdat er soms sprake is van meerdere percelen waar recht van overpaden voor gelden.
Mogelijke maatregelen
ProRail wil de komende jaren alle onbeveiligde overgangen aanpakken. Dat kan op verschillende manieren:
- het opheffen van een overweg
- het opheffen met parallelweg
- het opheffen met een spoortrap
- het opheffen met een eenvoudige voetgangerstunnel
- het actief beveiligen van een overweg met bomen, bellen en lichtsignalen
In samenwerking met
Laatste nieuws over dit programma
-
Vijf onbeveiligde overwegen in Gelderland verleden tijd
4 november 2025
-
Overweg in Hillegom vanaf nu een stuk veiliger
29 september 2025
-
Onbeveiligde overweg in Ruurlo opgeheven
8 juli 2025