Botlekbrug

Over de Oude Maas, in het Rotterdamse havengebied ligt sinds 1955 de Botlekbrug. In 2015 is er een nieuwe brug naast gebouwd, een van de grootste hefbruggen van Europa. Het wegverkeer, (brom)fietsers en voetgangers gaan daar al over, de goederentreinen nog niet. Op de nieuwe Botlekbrug werken wij nu aan een nieuwe goederenspoorlijn. De realisatie van de nieuwe brug inclusief de spoorverbinding is een intensieve samenwerking tussen ProRail, Rijkswaterstaat, het Havenbedrijf Rotterdam en bouwcombinatie A-Lanes A15.

Knelpunt opgelost

De oude Botlekbrug vormde met haar lage doorvaarthoogte een knelpunt voor de scheepvaart. Dat behoort nu tot het verleden.

De nieuwe Botlekbrug kan meer weg- en treinverkeer aan dan bij de oude Botlekbrug het geval was. De nieuwe gerealiseerde Botlekbrug is 3 keer zo breed en 14 meter hoog. Dat is 6 meter hoger dan de oude brug. De nieuwe brug heeft 2 aparte hefdelen zodat schepen vanuit beide richtingen elkaar tegelijk kunnen passeren. Nu is het nog zo dat tijdens de afbouwwerkzaamheden aan de spoorverbinding er steeds 1 hefdeel beschikbaar voor de hoge scheepvaart. De oostelijke hef wordt vooralsnog alleen gebruikt tijdens werkzaamheden aan het westelijke hefdeel.

Zodra alle werkzaamheden afgerond zijn, komen beide hefdelen echt beschikbaar. Daardoor hoeft de brug minder vaak open voor passerende schepen: het aantal openingen daalt van 50 naar 20 per dag. Goed nieuws voor de scheepsvaart én voor het trein- en wegverkeer.

Wat gaat er gebeuren?

In opdracht van Rijkswaterstaat en ProRail werkt A-Lanes A15 op de nieuwe Botlekbrug aan het spoor en de bovenleiding. Als deze werkzaamheden zijn afgerond, worden de veiligheidssystemen geïnstalleerd en kan het spoor worden aangesloten op het huidige spoorwegnet van de Havenspoorlijn veiligheidssystemen. Verder worden de Venkelweg en Oude Maaspad opnieuw ingericht en komt er nog aanvaarbescherming voor de scheepvaart die gebruik maakt van de doorvaart van de Botlekbrug.

Omleidingen tijdens de werkzaamheden

Scheepvaart
De scheepvaart zal tijdens de bouw hinder door stremmingen ondervinden. Wij doen er alles aan om de hinder zo veel mogelijk te beperken, en om stremmingen tijdig te communiceren via de BAS of www.vaarweginformatie.nl.

Een van de maatregelen om de hinder te beperken, is om ervoor te zorgen dat er altijd een doorvaart beschikbaar is. Deze brug heeft namelijk twee onafhankelijk van elkaar te bedienen hefgedeelten. Bij stremming van het ene hefgedeelte kan het andere worden gebruikt om de schepen te laten doorvaren. Een andere maatregel is om tijdens een stremming doorvaartvensters aan te bieden.

Wegverkeer
Mocht de Botlekbrug zijn afgesloten, dan wordt het verkeer vanuit Hoogvliet richting de Maasvlakte (en andersom) omgeleid via de Spijkenisserbrug. Doorgaand verkeer kan door de Botlektunnel. Vervoerders van gevaarlijke stoffen, die niet door de Botlektunnel mogen, worden omgeleid via de Eilandroute. De omleidingsroutes worden ter plaatse aangegeven. Dat gebeurt met gele borden en dynamische routeinformatie boven de weg.

(Brom)fietsers en voetgangers
De omleiding voor (brom)fietsers en voetgangers is via de Spijkenisserbrug. Zie ook de kaart met de omleidingsroute op rijkswaterstaat.nl

Goederentreinen
Goederentreinen worden, tot het moment dat het spoor op de Botlekbrug weer in dienst gaat, omgeleid via de Botlekspoortunnel. De Botlekspoortunnel ligt naast de Botlekbrug.

 

Nieuws

Spoorstaven aangebracht op westelijk hefdeel Botlekbrug

De Botlekbrug maart 2020
17 maart was een belangrijke mijlpaal voor het spoorwerk op de Botlekbrug. De Botlekbrug is een unieke hefbrug en het spoor is onderdeel van de Betuweroute, die ter hoogte van Rotterdam start als Havenspoorlijn. Bij de werkzaamheden deze week, onder leiding van ProRail, Rijkswaterstaat en aannemer A-Lanes A15, werden de spoorstaven aangebracht op het westelijke hefdeel van de brug. De werkzaamheden konden gelukkig doorgaan, ondanks de beperkingen in verband met het Corona-virus.
Gepubliceerd op

Op grote hoogte op de Botlekbrug

De helden van de hoogte
De helden van de hoogte
Begin volgend jaar start aannemer A-Lanes A15 met de aanleg van het spoor op de hefdelen op de Botlekbrug. Daarom monteren zij nu vast de zogenaamde flexibele kabelketting. Hiervan hebben wat mooie foto’s laten maken. De kabelketting is een verbinding van alle stroom- en signaalkabels voor de spoorveiligheidsystemen. Deze worden vanaf de vaste wal verbonden met het beweegbare brugdek. Om dit te monteren zijn zogenoemde special rope access specialisten op 35 meter boven het brugdek aan het werk geweest. Deze specialisten zijn getraind om op grote hoogte te werken, veelal in de industriebouw of de offshore-industrie. De inzet van deze specialisten is een veiligere en efficiëntere uitvoeringsmethode die minder hinder voor de bruggebruikers en scheepvaart oplevert.
Gepubliceerd op

Aanmelden nieuwsbrief

Op de hoogte blijven van het laatste nieuws over de Botlekbrug en de ontwikkelingen binnen het project? Schrijf je in voor de digitale nieuwsbrief.

Contact