Drie minuten stil

Aanstaande zaterdag 20 april, om 22.30 uur, ligt het openbaar vervoer drie minuten stil. Het is een signaal: geweld in trein, bus, tram en metro moet stoppen. ProRail ondersteunt dit protest.

Lees meer

Van Irak naar de tekentafel bij Groningen Spoorzone

Nieuws

5 augustus 2020

Op station Groningen starten we eind dit jaar met de bouw van de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en de fietsenstalling. Maar zover is het nu nog niet. Voordat de aannemer buiten aan de slag kan, moet het ontwerpproces afgerond worden. Dat wil zeggen dat alle bouwtechnische tekeningen klaargemaakt en uitgebreid getest moeten worden. Iemand die daar nauw bij betrokken is, is Walid Hanna. Vijfenhalf jaar geleden kwam hij vanuit Irak naar Nederland en nu zit hij als constructief ontwerper aan de tekentafel bij Groningen Spoorzone. In dit artikel vertelt hij je meer over zichzelf en zijn functie.

Wat is precies je functie binnen het project Groningen Spoorzone?

"Ik ben constructief ontwerper bij het ingenieursbureau Royal Haskoning. Als constructief ontwerper houd je je simpel gezegd bezig met de constructie achter een bouwwerk, dus de technische elementen. Ik ben onder andere verantwoordelijk voor het maken van de tekeningen en modellen van verschillende constructieve elementen op het station. Denk hierbij bijvoorbeeld aan wanden, kolommen, balken, liggers en liftputten. Mijn werk begint eigenlijk met een ontwerp van de architect. Dat komt bij ons terecht en wij moeten onderzoeken of het ontwerp technisch gezien haalbaar en veilig is. Voor Groningen Spoorzone ben ik op dit moment bezig met het definitieve ontwerp van de tekeningen van de bouwkuip, voetgangerspassage en de fietstunnel. Hierna begin ik met de tekeningen voor de busonderdoorgang."

Hoe ben je bij Groningen Spoorzone terechtgekomen?

"Vijfenhalf jaar geleden ben ik vanuit Irak naar Nederland gekomen. In Irak heb ik civiele techniek gestudeerd, maar mijn diploma werd in Nederland niet op hetzelfde niveau gewaardeerd en ik mocht hier niet aan het werk. Daarom ben ik opnieuw civiele techniek gaan studeren aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen. Dat was in het begin best lastig, omdat ik de taal niet kende. Mijn studie in Irak was helemaal in het Engels, dus ik moest alle vaktermen in het Nederlands leren. Toch ging het vrijwel meteen goed en haalde ik hoge cijfers. En gelukkig blijft rekenen gewoon rekenen, dat is overal hetzelfde. Ik ben uiteindelijk afgestudeerd bij Royal Haskoning in Maastricht en daar ben ik na mijn studie aangenomen. Vanuit Groningen Spoorzone zijn we ingehuurd en dit is het allereerste project dat ik voor Royal Haskoning mag doen."

 Wat vind je het leukste aan je werk?

 "Ik vind vooral de samenwerking met collega's en verschillende partijen erg leuk. Ons doel als team is dat het station mooi moet worden en ik kan niet wachten totdat het uiteindelijk opgeleverd wordt. Je kunt dan echt resultaat van je werk zien."

 Wat vind je ervan om aan het project Groningen Spoorzone mee te mogen werken?

 "Heel gaaf, want het is mijn allereerste project en het is erg interessant en leerzaam om gelijk aan zo'n groot project mee te mogen werken. Ik heb al veel modellen en tekeningen mogen maken en ook de aankomende periode staan er veel dingen te gebeuren. Daarnaast gaat het natuurlijk over het mooiste station van Nederland, dus ik verheug me erop om het station nóg een stukje mooier te maken."

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers