Station Groningen

Het station van Groningen gaat ruimte bieden aan méér treinen. En voor het eerst in de geschiedenis ook aan doorgaande reizigerstreinen. Daarvoor zijn meer sporen en meer perrons nodig. En ook een nieuwe voetgangerstunnel. Door deze uitbreiding is er geen ruimte meer voor het opstelterrein voor treinen aan de zuidkant van het station. Dat verhuist naar De Vork in de gemeente Haren. Achter de monumentale stationshal komt een perronplein met een ruim aanbod aan voorzieningen.

Nieuwe sporen en perrons

Het station van Groningen is altijd een 'kopstation' geweest. Daarmee bedoelen we: het begin- of het eindpunt van een treinreis. Maar dat gaat veranderen. Straks gaan er doorgaande treinen rijden. Treinen vanuit Veendam bijvoorbeeld rijden vanaf 2022 via de drie stations in de stad door naar Delfzijl. En de treinen vanuit Roodeschool rijden straks door naar Bad Nieuweschans/Leer. Dat vraagt om forse ingrepen aan sporen en perrons. In de nieuwe situatie telt station Groningen daarom vier perronpleinen met zeven sporen waar treinen aankomen en vertrekken.

De noordelijke drie sporen zijn bedoeld voor de regionale treinen (Arriva) naar Leeuwarden, Roodeschool, Delfzijl, Winschoten/Bad Nieuweschans en Veendam. Op de zuidelijke vier sporen vertrekken en arriveren de treinen naar Zwolle (NS).

Station Europapark

Het traject tussen station Groningen en station Groningen Europapark wordt helemaal viersporig. Station Groningen Europapark krijgt een extra zijperron. De huidige drie sporen zijn namelijk niet toereikend voor de nieuwe dienstregeling. En voor de treinen die tussen station Groningen en het nieuwe opstelterrein gaan rijden. Het vierde spoor gaat lopen vanaf de Esperantokruising tot en met station Groningen Europapark.

Voetgangerstunnel voor snelle overstap

Om de nieuwe sporen te kunnen bereiken, komt er een voetgangerstunnel. De ingang komt recht achter de hal van het monumentale stationsgebouw. Zo wordt het historische stationsgebouw en de ontvangsthal weer meer gebruikt. De treinen stoppen straks allemaal midden boven de voetgangerstunnel. Daardoor hoeven overstappers minder ver te lopen naar hun aansluitende trein. De tunnel krijgt ook een entree aan de zuidzijde. Daarmee vormt de tunnel ook een verbinding tussen de binnenstad en de zuidelijke woonwijken. Deze verbinding moet een aantrekkelijke openbare route worden, die 24 uur per dag toegankelijk is. Het spoor vormt dan niet langer een barrière. Bij ernstige calamiteiten kunnen we de tunnel afsluiten.

Fietstunnel voor de fietsenstalling

Niet alleen de voetgangerstunnel, ook een nieuwe fietstunnel heft de barrière op tussen de binnenstad en de zuidelijke woonwijken. Deze fietstunnel gaat onder de sporen doorlopen, en zal een verbinding worden tussen twee fietsenstallingen waardoor makkelijk uitwisseling kan ontstaan. Aan het zuiden van de tunnel komt een nieuwe ondergrondse fietsenstalling voor 5.000 fietsen.

Perronplein met ruim aanbod voorzieningen

Direct achter het monumentale stationsgebouw komt een ruim plein voor reizigers. Dit perronplein kan worden gemaakt omdat het huidige spoor 1b wordt gedempt. Het wordt een aangename plek om te verblijven, met een ruim aanbod aan voorzieningen. Het plein heeft een monumentale sfeer en biedt uitzicht op de treinen. De reiziger vindt hier actuele informatie over het openbaar vervoer, maar kan ook genieten van een kopje koffie met Groninger koek.

Toekomst blauwe voetgangersbrug

Bij de komst van de voetgangerstunnel is de huidige 'blauwe brug' over de sporen niet meer nodig voor reizigers. De blauwe voetgangersbrug verbindt het Stationsplein met de Viaductstraat en de Driehovenstraat. Daar is ook een fietsenstalling. Vanaf de brug zouden de perrons straks niet meer te bereiken zijn.