Spoorvervoer van en naar China wint sterk aan populariteit

Vier keer per jaar organiseert Railcargo, het voorlichtingsbureau voor het spoorgoederenvervoer, een netwerkbijeenkomst met de naam Spoorcafé. Op donderdag 29 september jl. vond het Spoorcafé bij ProRail plaats. Thema dit keer: spoorvervoer van en naar China.
De nieuwe, zuidelijke railcorridor naar China loopt via Kazachstan
De nieuwe, zuidelijke railcorridor naar China loopt via Kazachstan

Samen met logistiek dienstverlener DB Schenker Logistics en computerproducent Hewlett-Packard werden de mogelijkheden van het spoorvervoer naar China besproken. Veel goederen worden vanuit China naar Europa en Nederland worden getransporteerd, maar andersom is er ook een trend zichtbaar. Chinezen importeren immers steeds meer producten uit Europa, omdat ze er graag een Westerse levensstijl op na willen houden.

Duurzaam

Verladers staan voor de keuze met welk transportmiddel ze goederen naar China vervoeren, per schip, trein, of vliegtuig. Het spoor is daarbij de meest duurzame optie. Qua kosten zit het spoorvervoer tussen luchtvracht en zeevracht in. Dat geldt ook voor de snelheid waarmee de goederen worden vervoerd. Waar luchtvracht (van deur tot deur) circa vijf dagen kost, zeevracht 40 dagen, neemt vervoer per spoor ongeveer 15 tot 20 dagen in beslag. Er zijn zelfs al goederentransporten per spoor geweest die er maar 12 dagen over deden!

Investeringen

Spoorvervoer van en naar China wint sterk aan populariteit door de miljarden die de Chinese overheid investeert in de verbinding. Voorheen sloot het spoornetwerk tussen Europa en China niet goed aan en was goederenvervoer vooral wachten door het vele  aan- en afkoppelen van wagons en locomotieven.  Maar de Chinese overheid heeft specifieke maatregelen genomen om er voor te zorgen dat goederenvervoer per spoor toch aantrekkelijk wordt. Zo hebben (internationale) goederentreinen een hoge prioriteit bij de afhandeling van treinen en is er een douane-unie met onder meer Kazachstan opgezet.

Optimale dienstverlening

ProRail rijdt zelf geen treinen en we gaan ook niet op zoek naar lading om die groei te realiseren, daar zijn vervoerders en verladers voor. Wel zorgt ProRail voor een betrouwbare spoorinfrastructuur, voldoende ruimte op het spoor en een optimale dienstverlening aan de goederenmarkt via één ProRail-loket. Met de havenbedrijven, railterminals, verladers, operators en vervoerders werken we onder andere via het samenwerkingsprogramma ‘spoor- en havenlogistiek goederenvervoer’ aan meer en beter internationaal spoorgoederenvervoer.

 

 

Gepubliceerd op