Minder treinverkeer Eindhoven-Utrecht door spoorverzakkingen

Nieuws

18 augustus 2025
18 augustus 2025, 17:23 uur

Bijgewerkt

Gemiddelde leestijd: {time} minuut Gemiddelde leestijd: {time} minuten

Tussen Eindhoven en Utrecht rijden vandaag, maandag 18 augustus, minder treinen. Dit komt door meerdere verzakkingen op het traject tussen Den Bosch en Culemborg.

Update | 17:15 uur

Verschillende metingen aan het spoor tussen Den Bosch en Culemborg wijzen uit dat de gemelde spoorverzakkingen vrijwel allemaal binnen de normen vallen. Desondanks kiezen we ervoor het spoor nu extra te onderhouden om verdere meldingen van machinisten te voorkomen.

De tijdelijke snelheidsverlaging blijft bestaan om de situatie te beheersen. Daarnaast voeren we metingen aan het spoor uit en doen herstel met klein en groot materieel. Eerste herstel heeft in de nacht van zondag op maandag al plaatsgevonden. In de nacht van maandag op dinsdag voeren we weer een meting uit.

Hiernaast werken we hard om stopmachines (zie tekst hieronder) zo snel mogelijk op locatie in te zetten. We zijn afhankelijk van de beschikbaarheid van deze machines. ProRail verwacht de snelheidsbeperking die nu geldt over zo'n 12 kilometer van dit traject, binnen een paar dagen fors te kunnen inkorten. De snelheidsbeperking zorgt voor enkele minuten vertraging voor de reiziger.

Raadpleeg een reisplanner Raadpleeg een reisplanner

Bericht | 11:00 uur

Van de zes Intercity’s per uur, rijden er momenteel vier. Vanochtend werd bovendien een verzakking gemeld bij Culemborg. De aannemer doet hier onderzoek. Naar verwachting zal hierdoor het treinverkeer tussen Eindhoven en Utrecht enige tijd volledig stil komen te liggen.

Omdat op verschillende locaties verzakkingen zijn geconstateerd, geldt er over een afstand van zo’n 12 kilometer een snelheidsbeperking. De treinen kunnen hier niet op volle snelheid rijden.

Herstel

We werken aan het herstel van het spoor. Om treinen met hoge snelheid over het spoor te laten rijden is het belangrijk dat het recht ligt. Daarom wordt het ballastbed regelmatig gecontroleerd. Als stenen wegzakken, wordt het ballastbed 'opgeschud' of opgehoogd met behulp van speciale stopmachines.

Een stopmachine is een werktrein die over het spoor rijdt. Deze tilt het spoor een klein stukje op en dringt vervolgens met grote ijzeren staven in de stenen berg. Die trillende stopijzers maken de ballast als het ware ‘vloeibaar’ en leggen ze met een knijpende beweging dicht op elkaar onder de dwarsliggers. Zo wordt de stabiliteit van het spoor hersteld.

Baanstabiliteit

In Nederland hebben we meer dan 2600 kilometer aan spoordijken. Deze spoordijken worden ook wel baanlichamen genoemd. En daar ligt zo'n 7000 kilometer spoor op. Zo'n 80 procent van de spoordijken is voor 1920 gebouwd met de kennis en kunde van toen.

Lees meer over dit onderwerp Lees meer over dit onderwerp

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers