Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Een zelfrijdende locomotief blijkt technisch mogelijk te zijn. Aan de hand van proefritten op de Betuweroute is deze zogenoemde automatic train operation (ATO) getest. Het onderzoek ging onder meer over de techniek, de gevolgen voor de machinist en de potentie van ATO.
De eerste proefrit in december 2018 voerde ProRail uit in samenwerking met Alstom Group en Rotterdam Rail Feeding op de Betuweroute. Het leverde veel data, inzichten, ideeën en media-aandacht op. Binnen ProRail is een programma opgezet om verder onderzoek te doen naar de ATO-techniek. Inmiddels zijn er in Groningen samen met de provincie, Arriva en Stadler ook al testen met ATO uitgevoerd.
Het eindrapport_ato_verkenning_betuweroute.pdf is hier te downloaden.
Er bestaat zowel binnen als buiten Europa veel interesse in het rijden met autonome treinen en de potentie die het systeem te bieden heeft. Voordat dit realiteit wordt, moet er nog flink wat gebeuren. Vernieuwingen in het spoor doorvoeren werken alleen als je dit samen doet met goederen- en reizigersvervoerders, maar ook met leveranciers en partners, zoals de provincie Groningen. Daarom gaan wij verder met onderzoek en gezamenlijk testen om de ontwikkeling van ATO op gang te brengen en te houden. Ook leverancier Alstom is blij met de uitkomsten van het onderzoek: "De resultaten van deze testen zijn veelbelovend voor de digitalisatie van het spoorwegnet. De testen helpen het Europese spoorwegsysteem te profiteren van een uitbreiding van de capaciteit, lager energieverbruik en lagere kosten en zorgen tegelijk voor meer operationele flexibiliteit en verbeterde punctualiteit. De ATO technologie sluit volledig aan op de strategie van Alstom om toegevoegde waarde te leveren aan onze klanten in de vorm van slimme en groene mobiliteit", aldus Bernard Belvaux, algemeen directeur van Alstom voor de Benelux.
Testen doen we niet alleen buiten. Naast de proeven op de Betuweroute en in Groningen voeren we computersimulaties uit waarin de dienstregeling getoetst wordt om effecten te kunnen meten (‘constructive’) en gebruiken we een simulator om zoveel mogelijk de werkelijkheid na te bootsen om de machinist zelf ATO te laten ervaren (‘virtual’).
ProRail wil met de testen vooral samen met de vervoerders kennis opdoen over punctualiteit, veiligheid en de frequentie waarmee treinen kunnen gaan rijden. Maar we leren ook wat het effect is op duurzaamheid en welke impact het heeft voor machinist en reiziger. En welke technische middelen we moeten inzetten, niet alleen in de trein maar ook in en om het spoor. De opgedane kennis wordt breed gedeeld om de ontwikkeling van de zelfrijdende trein mogelijk te maken.
20 november 2023
14 september 2023
17 juli 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.