De groeipotentie van duurzaam goederenvervoer

“Rotterdam is misschien niet meer de grootste haven van de wereld, maar blijft een enorme belangrijke speler in de wereld. Op dit moment gaat ongeveer tien procent van het goederenvervoer over het spoor. We willen samen met het havenbedrijf Rotterdam doorgroeien naar zo’n twintig procent. Goederenvervoer per spoor is immers een stuk duurzamer dan vervoer over de weg en, als we de processen nog beter gaan inrichten ook veel efficiënter”, zegt Hans van der Lit, projectmanager bij ProRail. Lees in dit interview met Hans alles over duurzaam goederenvervoer per spoor.

Rotterdamse haven 

Hans begon zijn professionele loopbaan bij het spoor met het bouwen van wissels. Waar hij ooit droomde van een carrière als hoofdmonteur bij het spoor, liep de werkelijkheid anders. Hij bleek een man met ambitie en maakte gebruik van de mogelijkheid om binnen de spoorsector door te groeien. Inmiddels is hij senior projectmanager bij ProRail en verantwoordelijk voor uiteenlopende projecten in de Rotterdamse haven.  

Zee tot Zevenaar 

Vanaf oktober is Hans de gebiedsmanager op de corridor ‘van zee tot Zevenaar’, het traject dat loopt vanaf de Rotterdamse haven tot de grensovergang naar Duitsland bij Zevenaar. Vanuit het ProRail hoofdkantoor in Utrecht rijdt Hans geregeld naar het havengebied. Daar voelt hij zich als een vis in het water. Moeiteloos en met oog voor detail beschrijft hij de Maasvlaktes en de Rotterdamse haven gedetailleerd: de drie grote terminals, de hoeveelheid emplacementen en het precieze aantal sporen. Ook weet hij exact waar nog gebouwd gaat worden en waar projecten net zijn afgerond.

Lees verder onder de foto.

Hans van der Lit, duurzaam goederenvervoer

Duurzaam doorgroeien 

Hans, die zijn auto (8000 km op de teller na vier jaar) zelf het liefst voor zijn goed geïsoleerde nieuwbouwhuis laat staan pakt liever de fiets of de motor. Hij vindt duurzaamheid inmiddels een vanzelfsprekende component in het de ontwikkeling van het spoor. “Er wordt op verschillende manieren gewerkt aan de verduurzaming van het goederenvervoer. Een van de allerbelangrijkste factoren is dat we goed anticiperen op ontwikkelingen in de sector. We moeten op het goede moment met slimme ideeën komen of slimme ideeën omarmen.” 

Een locomotief leasen 

ProRail investeert daarom meer dan ooit in een goede samenwerking in elke regio. Voor Hans betekent dit dat hij zelf geregeld aan tafel zit met het Rotterdamse havenbedrijf, de overheid én de vervoerders. “Eenendertig ondernemingen hebben een licentie om goederen over het spoor te vervoeren. Daar zijn kleine bedrijven bij met maar één of twee locomotieven. Die je overigens, net als een auto, kunt leasen. Afgelopen jaar hebben we intensief met vervoerders gesproken over hun belangrijke transportroutes op de corridor. Zo hebben we een gezamenlijk beeld gekregen welke infra vernieuwing het eerst moet worden aangepakt.”  

Lees verder onder de foto.

Een hybride locomotief

Hybride locs 

“Een prachtige uitvinding is de hybride locomotief. Die rijdt waar mogelijk op stroom, maar kan omschakelen op diesel. Op plaatsen zonder bovenleiding is dat bijvoorbeeld nodig.” Hybride locs zijn niet alleen veel stiller dan de gebruikelijke diesellocomotieven, maar ook energiezuiniger en stoten ongeveer vijftig procent minder CO2 uit. Op de Tweede Maasvlakte heeft MRCE (Mitsui Rail Capital Europe) zelfs een eigen werkplaats voor deze hybride locs gebouwd met medewerking van ProRail. Wij waren verantwoordelijk voor de uitvoering van de engineering en begeleiding van de spoorinfra tot aan het hek van het terrein van MRCE. “Deze samenwerking zegt wat over het vertrouwen in ProRail als samenwerkingspartner,” meent Hans. “We denken met elkaar mee.”  

Slimme toepassingen 

ProRail legt spoor tot aan de grens, maar goederenvervoer is in Nederlands zelden een nationale aangelegenheid; vanuit de Rotterdamse haven rijden dagelijks ca. honderd goederentreinen van en naar het buitenland. Binnen tweeëntwintig uur rijdt een goederentrein naar Milaan. Het is daarmee een schoon en prima alternatief voor transport over de weg. Eén trein vervoert namelijk net zo veel goederen als ongeveer 56 vrachtwagens samen. Daarnaast stoten we met goederenvervoer per spoor zo’n 80 procent minder CO2 uit dan over de weg. “Als we zorgen voor nog meer efficiency op het spoor, wordt onze concurrentiepositie alleen maar groter", zegt Hans. "We zetten in op meer kwaliteit en betrouwbaarheid. Met het slimmere digitale beveiligsysteem (ERTMS) kunnen we, zonder het spoor uit te bereiden, veel meer treinbewegingen op een traject laten maken. Ook voeren we een pilot uit met langere goederentreinen: Van 600 naar 740 meter. Met een langere trein kunnen we meer lading vervoeren tegen een lagere prijs. Dat maakt het voor de vervoerders interessant."

Lees verder onder de foto.

Zonsondergang in de haven

Duurzame mobiliteit

Bij ProRail kijken we altijd vooruit. Om mensen, steden en bedrijven op een duurzame manier en innovatieve oplossingen met elkaar te blijven verbinden. Wil jij hieraan meewerken? Kijk eens op werkenbijprorail.nl. Hans is van 17 tot en met 21 augustus te volgen via het @werkenbijprorail Instagramaccount

Gepubliceerd op