Liften langer buiten gebruik
Nieuws
Het duurt steeds langer om liften te repareren. Dat is het gevolg van leveringsproblemen van materialen die nodig zijn voor de reparatie. Daarnaast speelt ook vandalisme een rol. Vernieling is steeds vaker de reden waarom een lift het niet doet. Ook bij roltrappen spelen leveringsproblemen, waardoor deze langer stilstaan dan gebruikelijk.
Zelfstandig reizen
ProRail en NS nemen de toegenomen problemen serieus. Iedereen moet zelfstandig met de trein kunnen reizen. Daarom maken wij onze stations toegankelijk voor álle reizigers. Op 155 stations in Nederland hebben we in totaal 450 liften. Dat aantal groeit nog steeds. Op dit moment is er sprake van een langdurige storing bij 12 van deze liften.
Door de langere reparatietijden staat zelfstandig reizen met de trein onder druk. Dit betreuren we ten zeerste. NS biedt reisassistentie om te zorgen dat reizigers met een functiebeperking hun eindbestemming altijd kunnen bereiken, ook als liften niet werken. Reizigers die willen weten of er op een station een lift in storing staat, kunnen contact opnemen met de NS Klantenservice.
Levertijden
Het leveringsproces van technische onderdelen is over de hele wereld ernstig verstoord. Dit zorgt ervoor dat we langer moeten wachten op reserveonderdelen dan gebruikelijk. Waar we voorheen onderdelen binnen een paar dagen hadden, duurt dat nu weken en soms maanden. Daarnaast hebben we te maken met personeelstekorten bij revisiebedrijven van onderdelen.
In onze bedrijfsvoering spelen we hier waar mogelijk op in. We bestellen sommige onderdelen eerder, zodat we ze in opslag hebben en direct kunnen gebruiken. Ook zetten we in op het hergebruik van liftonderdelen, wanneer oude liften vervangen worden.
We werken daarnaast aan een monitoringssysteem in stationsliften, waarmee we vrijwel direct kunnen detecteren als een lift niet functioneert. Dit moet het reparatieproces versnellen. Onze ambitie is om deze informatie op termijn ook voor reisplanners beschikbaar te stellen.
Vandalisme
Tegelijk zien we dat meer liften bewust kapot gemaakt worden. Dit geeft veel overlast. Reizigers kunnen geen gebruik maken van de lift en bovenop de reparatietijd moet vaak ook de omgeving opgeruimd worden. We doen proeven om onze liften beter bestand te maken tegen vandalisme.
ProRail surveilleert op plekken waar regelmatig incidenten plaatsvinden. Door preventieve surveillance wordt geprobeerd vandalisme te voorkomen. Ook maken we gebruik van cameratoezicht en doen we aangifte als liften bewust vernield worden. Ooggetuigen van vandalisme wordt gevraagd zich te melden bij de politie en ProRail.
Lees verder bij
Meer nieuws
-
Vernieuwd Den Haag Hollands Spoor feestelijk geopend
1 oktober 2024
-
Lift en trap spoor 1-2 Amersfoort Centraal buiten gebruik
6 september 2024
-
Nieuwe lift Weesp bijna klaar, volgende in september
2 september 2024