Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Twee weken lang werkten we om het spoor bij Amsterdam Zuid voor te bereiden op groei in de toekomst. Daardoor reden er geen treinen van en naar het station. Sinds zondag 27 november is de dienstregeling weer normaal.
Pieter Meeuwisse, bouwmanager bij ProRail, is trots op de geleverde teamprestatie. “We hebben alles voor elkaar gekregen binnen planning en in prima sfeer. Het was samen met aannemer BAM hard werken met uitstekend resultaat.”
Werkzaamheden waren nodig om op de langere termijn meer treinen te laten rijden tussen Schiphol en Amsterdam Centraal. We verwachten in 2030 30% meer reizigers op het spoor. Daar moet het spoornetwerk natuurlijk op worden aangepast.
Bij Amsterdam Zuid zijn nieuwe wissels neergelegd. Dat helpt het treinverkeer beter te verdelen rond de stad, legt Pieter Meeuwisse uit. ”Door de wissels bij Zuid neer te leggen, kunnen bepaalde treinen via deze route naar het oosten van het land. Er komt dan ruimte aan de westkant voor extra treinen.” Alles bij elkaar was het een complexe operatie, vertelt de bouwmanager. “Deze werkzaamheden brengen ander werk met zich mee zoals verplaatsen van seinen en vervangen van rails, dwarsliggers en ballast.”
De samenwerking met aannemer BAM is er een uit het boekje volgens projectmanager Bas Groenendijk. “Dat heeft te maken met de contractvorm die we kozen: het tweefasen-contract. Hierbij is de aannemer al vroeg bij alle voorbereidingen betrokken. Hij denkt mee over de aanpak, de ontwerpen en de planning. Zo kon BAM mogelijke risico’s eerder zien en er oplossingen voor bedenken. Dit brengt rust in het project en dat komt de kwaliteit ten goede. Dat blijkt ook: er zijn nauwelijks problemen geweest.”
Vooral het aanvoeren van de wissels via de weg was een uitdaging. De wissels van wel 20 meter lang, konden niet via het spoor worden gebracht. En het bouwterrein lag ingeklemd tussen metrolijn en snelweg. Pieter Meeuwisse: “Omdat de verkeersdrukte in dit gebied moest dat vroeg in de ochtend. Zo veroorzaakten we zo min mogelijk hinder. Vanaf de bouwweg tilde een enorme kraan de wisseldelen op en reed ze naar de juiste plek. Het was een knap staaltje logistiek werk.”
Twee weken lang geen treinen op de Zuidas heeft veel invloed op omwonenden, reizigers en bedrijven. “Reizigers hadden natuurlijk last van vertraging. NS heeft goed moeten puzzelen om een redelijk alternatieve verbinding te bieden”, weet de bouwmanager. “Het was hier en daar aanzienlijk drukker op omliggende stations, maar het liep toch allemaal redelijk door. Er zijn geen gekke dingen gebeurd. En het spoor is meer klaar voor morgen.”
Meer over dit project Meer over dit project
12 juli 2022
9 augustus 2021
5 december 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.