Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Voor de werkzaamheden in Zwolle bij het opstelsterrein (RGS) zijn verschillende vergunningen geregeld, net als afstemming met een reeks van partijen. Daar is veel werk in verzet. Zo hebben we bijvoorbeeld afstemming met de gemeente over de milieuvergunning, met Rijkswaterstaat en het Waterschap over de grondwateronttrekking en -lozing, met Staatsbosbeheer over de pijpleiding die over door hen beheerd grondgebied ligt.
Toch is het een feit dat de leiding door natuur loopt en daar impact op heeft. We hebben daar zo goed mogelijk rekening mee gehouden:
Een dilemma vormde het maaien rond de leiding. Natuurbeheerders oordeelden verschillend over de nut en noodzaak: is het ten dienste van de natuur om grassen kort te houden of werkt het juist verstorend voor fauna?
Een ander punt vormde hoe we een tijdelijke dip in een specifieke Vitens-peilbuis inschatten. Het grondwaterpeil was meer naar beneden geschoten dan de diepte waar onze bemaling zich op richtte. Is dit gevolg van juist onze bemaling (onwaarschijnlijk) of ligt de oorzaak bij droogte, de bodemgesteldheid, of bij andere waterwinning of bij een combinatie hiervan? Het peil herstelde zich na redelijk korte duur vanzelf, maar de oorzaak van de piek konden wij of derden niet vaststellen.
Op een onderdeel blijkt na onderzoek verdere afstemming nodig. Niet zozeer voor het afpompen zelf, of het lozen op de IJssel, dat allemaal in afspraken vast ligt. Hoewel ProRail duurzaamheid meewoog voor de aanleg en straks het verwijderen van de pijpleiding, blijkt een aanvullende vergunning nodig.
ProRail was zich hier net als andere betrokken partijen niet eerder van bewust en maakt er momenteel alsnog werk van. De complexiteit van partijen die hierin een rol hebben valt op: niet gemeente, niet provincie, maar twee ministeries hebben gedeelde verantwoordelijkheid. We zijn hierover in gesprek en zetten eigenhandig ecologisch onderzoek in.
Het afpompen van het grondwater (bemaling) is sinds 27 januari voltooid. De folie is overal aangebracht en afgedekt met zand. Dat voelt alsof ProRail eerder geuite bezwaren negeert en ‘gewoon’ is doorgegaan. Stoppen zou echter onverantwoord zijn en doorgang is noodzakelijk geweest. Juist het voortzetten van de bemaling en het afbouwen van het project is met het oog op duurzaamheid van groot belang.
Stilleggen van de bemaling zou bijvoorbeeld directe schade voor milieu inhouden. De bouwkuip zou vol komen te staan met opkomend water met mogelijk grote gevolgen voor de omgeving. Ook betekent het dat we nu af kunnen ronden: de pijpleiding door het natuurgebied willen we vóór het broedseizoen verwijderen.
Mocht uit onderzoek blijken dat er extra maatregelen nodig zijn naar aanleiding van de bemalingswerkzaamheden, bijvoorbeeld met het oog op herstel van natuur, dan zal ProRail daar uiteraard verantwoording voor nemen. Op dit moment doen we voorbereidend ecologisch onderzoek met het oog op de vergunning voor het verwijderen van de leiding. Het gaat daarin o.a. om impact op diersoorten en stikstofuitstoot. We hopen nog voor het broedseizoen te mogen verwijderen, maar anders komt daar een nader te bepalen moment voor.
Lees meer over het project in het bericht Voortgang uitbreiden opstelterrein, spoorverdubbeling en dive-under bij Zwolle.
14 september 2023
15 augustus 2023
4 juli 2023
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.