Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Je schrikt er enorm van als je het ziet gebeuren: iemand die het spoor oversteekt om snel aan de andere kant te zijn. Op station Delft Campus gebeurt het regelmatig. Dat is levensgevaarlijk en verboden bovendien.
Station Delft Campus wordt verbouwd als onderdeel van PHS Rijswijk-Rotterdam. De perrons van Delft Campus zijn tijdelijk ‘opgeschoven’. Dat wil zeggen: de oude perrons zijn weggehaald, en aan andere kant van het Kruithuiswegviaduct weer bijgebouwd. Dat gaf ruimte om nieuwe perrons én de fiets- en voetgangerstunnel te bouwen. Hierdoor is er sinds mei 2021 een nieuwe, tijdelijke looproute die iets langer is. Helaas neemt niet iedereen deze route.
Sinds eind juli surveilleren medewerkers van Andor Security Service dagelijks op het station om mensen erop aan te spreken en ze ervan te weerhouden het spoor over te steken. Deze beveiliging blijft totdat de tijdelijke route wordt opgeheven: op 20 december 2021.
Daarnaast hielden onze ICB’ers Marco en Leon vorige week tijdens de Rail Action Week extra acties op het station. Dit deden zij in uniform maar ook in burger. De insteek is bij de potentiële overstekers bewustzijn creëren voor de mogelijke consequenties van hun gedrag.
“Je hebt altijd mensen zonder geduld of met haast en die niet inzien hoe groot het gevaar is”, zegt incidentenbestrijder Marco de Bruin. “Ze zijn zich niet bewust van de hoge snelheid van een trein en beseffen niet dat een trein niet plots stilstaat wanneer deze remt. Daarbij denken ze niet na over de grote gevolgen voor hun medereizigers, de machinisten en andere treinen. Opmerkingen als: maar ik keek echt wel hoor! of maar die trein remt wel, toch? komen (helaas) veel voor.”
Spoorlopers denken niet na over de grote gevolgen voor hun medereizigers, de machinisten en andere treinen.
Zo’n 36 procent van alle vertragingen op het spoor is het gevolg van onveilig gedrag door fietsers, voetgangers, automobilisten en vandalen. Bewust, maar ook onbewust. Zoals mensen die tijdens het wandelen met de hond te dicht bij het spoor komen of mensen die bramen plukken op verboden terrein langs het spoor en geen idee hebben van hun gevaarlijke actie.
Machinisten schrikken, remmen en krijgen van de verkeersleiding de opdracht stapvoets verder te rijden om ongevallen te voorkomen. Met als gevolg dat ook alle andere treinen op het traject langzamer moeten rijden. Dit levert dagelijks soms wel 4,5 uur vertraging op en hier zijn ruim 21.000 reizigers de dupe van.
ProRail doet er alles aan om spoorlopen tegen te gaan. We plaatsen extra hekwerk en begroeiing langs de sporen, leggen struikelmatten neer, zorgen voor extra camerabeveiliging, zetten waarschuwingsborden neer en onze BOA's surveilleren regelmatig.
12 september 2022
12 juni 2020
6 april 2018
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.