Test buitendienststelling Leidschendam geslaagd

Nieuws

28 juni 2023

In een kuilwielenbank (wat in feite een in een kuil geplaatste draaibank is) worden treinwielen onderhouden. De huidige kuilwielenbank in Leidschendam is verouderd en moet worden vervangen. Ook de railinfra op het emplacement gaat op de schop.

Een duurzame samenwerking

Een deel van de sporen op het terrein is van NS, een deel van ProRail. Om het proces met de toename van het aantal treinen overzichtelijk en werkbaar te houden, passen we de spoorlay-out aan. Volgens Rob Luyten, directeur techniek bij NS, is dit project een mooi voorbeeld van de samenwerking tussen ProRail en NS.

“ProRail wil de spoorinfra op het emplacement vernieuwen en NS wil een nieuw kuilwielenbankgebouw bouwen. Om straks de treinen naar de nieuwe kuilwielenbank te laten rijden moet er zelfs een nieuwe brug over het water de Goo worden gebouwd. Daarom hebben we de handen ineengeslagen en de verschillende projecten samengebracht. Dat is efficiënt en duurzaam.”

  • Alle betrokken partijen tekenden in maart de eerste boorkop die de grond in ging als start van het project.
  • De aannemer ligt toe hoe de constructie over de Goo eruit komt te zien.
  • Het projectteam in het onderhoudsgebouw in Leidschendam.

Hergebruik van materialen

“Duurzaamheid is voor zowel ProRail als NS een belangrijk thema” stelt Jan Mulder, plaatsvervangend directeur projecten bij ProRail. “We spelen beide een belangrijke rol in duurzaam vervoer per trein. Ook in bouwprojecten willen we zo duurzaam mogelijk werken. We gaan voor circulair en duurzaam bouwen, met zoveel mogelijk hergebruik van materialen. Dit laatste vermindert CO2-uitstoot en vergroot de leveringszekerheid. “

In de gevel van het nieuwe pand van NS komen zo'n 1.100 ramen uit oude treinen terug. We testen het effect van vocht en vuil op de ramen en het rubber om te bepalen hoeveel onderhoud er nodig is. Het gebouw krijgt zonnepanelen en warmtepompen. Het dak wordt bedekt met sedum. Dit vetplantje houdt vocht vast, waardoor het gebouw koel blijft in de zomer.

Buitendienststelling getest

Tijdens de werkzaamheden is het echter wel belangrijk dat het onderhoudspersoneel hun werk kan blijven uitvoeren. Jos Dittmar, projectmanager van NS: “Om de railinfra van het emplacement goed aan te sluiten aan het hoofdrailnet is er een buitendienststelling van 23 november tot 13 december. Dat is best een lange periode. Het hoofdrailnet ter plaatse en het lokale railnet van het onderhoudsbedrijf worden dan volledig uitgeschakeld, behalve de infra in productiehal die nodig is voor het onderhoud aan het materieel. Om hier goed op voorbereid te zijn, is in de nacht van 25 op 26 mei een try-out gehouden.”

Duurzaamheid is voor zowel ProRail als NS een belangrijk thema.

Jan Mulder plaatsvervangend directeur projecten bij ProRail

Bereikbaarheid onderhoudsbedrijf

Judith Berben, implementatiemanager bij NS: “Het doel van deze oefening was om te onderzoeken of het onderhoudsbedrijf goed bereikbaar is tijdens de buitendienststelling dit najaar. De winkel moet wel openblijven tijdens de buitendienststelling zodat er geen tekort aan materieel ontstaat. Voor het vervoeren van materieel van en naar het onderhoudsbedrijf kunnen we in deze periode geen gebruik maken van hoogspanning. Na de try-out is nu duidelijk dat het onderhoudsbedrijf zonder hoogspanning open kan blijven. Bij de try-out waren ProRail, VolkerRail, Arcadis en meerdere afdelingen van NS betrokken. De betrokkenheid van deze partijen was uitstekend.”

Jos: “Het project gaat volgens planning. De bouw van het kunstwerk over de Goo is inmiddels afgerond. Hiermede is letterlijk de brug geslagen waarop de infrastructuur kan worden verbonden tussen het Centraal Bediend Gebied en de nieuwe kuilwielenbank-sporen. Hierna is het gebied vrij voor de volgende fase van het project; de aanleg van de nieuwe infrastructuur en de bouw van het kuilwielenbankgebouw. Aannemer K_Dekker is inmiddels flink aan de slag met het gebouw en het uitvoeringsontwerp. De contour van de kuil is al duidelijk herkenbaar.”

Kuilwielenbank

Op het emplacement naast de Westvlietweg realiseren NS en ProRail een nieuw kuilwielenbankgebouw en vernieuwen de bijbehorende sporen en wissels. In een kuilwielenbank, in feite een in een kuil geplaatste draaibank, worden treinwielen onderhouden.

Lees over dit project Lees over dit project

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers