Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Wat wordt er mogelijk als verschillende spoorpartners hun data met elkaar delen? Deze vraag staat centraal in het samenwerkingsproject Via Data, een initiatief van ProRail waarbij NS is gevraagd om aan te sluiten. ProRail wil in Via Data onderzoeken welke nieuwe toepassingen mogelijk zijn om bijvoorbeeld incidenten beter te voorkomen of de capaciteit van het spoor slimmer te gebruiken als we data, kennis en technologie combineren.
Spoorbedrijven verzamelen steeds meer data over spoor, treinen en het gedrag van reizigers. Tegelijk breiden ze hun kennis uit over big data en data science en de technologie om nieuwe informatie te halen uit deze enorme hoeveelheid gegevens. Dat gebeurde meestal voor eigen gebruik. Het leverde zeker bruikbare oplossingen en innovaties op, maar als we al die data combineren er wellicht meer uit te halen en kan de hele spoorsector daarvan profiteren.
Via Data werkt in rondes van zes weken waarin bedrijven uit de spoorsector voorstellen voor nieuwe toepassingen kunnen indienen. De eerste ronde is inmiddels geweest. De deadline voor de tweede ronde is 19 november 2021.
Geïnteresseerden bedrijven kunnen zich voor 19 november melden en ontvangen dan meer informatie over Via Data en een inschrijfformulier. Na 6 december 2021 wordt bekend gemaakt welke vier ideeën doorgaan naar de experimentfase.
ProRail en NS selecteren per ronde vier cases op basis van toegevoegde waarde, haalbaarheid en de data en de expertise die de bedrijven inbrengen. ProRail regelt de basisvoorwaarden voor data science-onderzoek. Per geselecteerd vraagstuk volgt een experiment van vier tot zes weken. De opgedane kennis wordt vervolgens gedeeld met relevante andere partijen in de spoorsector
In de eerste ronde werden historische data van onder meer waterschappen in een experiment gebruikt om spoorverzakkingen en -verschuivingen te voorspellen. In een ander experiment werden treindata gebruikt om storingen in de automatische treinbeïnvloeding (ATB) te detecteren.
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.