Storingen op het spoor : Spoorverzakkingen

Een spoorverzakking ontstaat wanneer de ondergrond onder het spoor minder stevig wordt. Hierdoor kan het spoor ongelijk komen te liggen. En dat heeft mogelijk gevolgen voor de betrouwbaarheid van het treinverkeer. ProRail monitort het spoor voortdurend en grijpt in als dat nodig is. Zo kunnen de treinen veilig blijven rijden.

De tekst op deze pagina is bijgewerkt op: 1 september 2025.

Spoorverzakkingen en baanstabiliteit

De termen spoorverzakking en baaninstabiliteit worden in berichtgeving soms door elkaar gebruikt. Maar het zijn twee verschillende dingen. Bij een spoorverzakking zorgen problemen in de ballast óf in de laag direct onder de ballast voor minder draagvermogen. Hierdoor ligt het spoor niet meer netjes vlak. Dit kan leiden tot tijdelijke snelheidsbeperkingen en herstelwerk.

Baanstabiliteit gaat over de spoordijk zelf – de grond waarop het spoor is gebouwd. Een spoordijk kan scheuren vertonen of in extreme gevallen wegschuiven. De kans daarop is klein, maar de gevolgen kunnen groot zijn. Daarom onderzoekt ProRail sinds 2019 wat de effecten zijn van zwaarder en intensiever treinverkeer én extremer weer. Dit onderzoek doen we samen met TU Delft en Deltares, in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.  

Lees meer over baanstabiliteit Lees meer over baanstabiliteit

Monitoring en oplossingen

ProRail monitort de spoorbaan voortdurend. Dat doen we met meettreinen, inspecties langs het spoor en met sensoren die afwijkingen registreren. Ook melden machinisten het direct als zij iets ongewoons opmerken, zoals een schok of een knik in het spoor. Zo komen we er tijdig achter wanneer het draagvermogen van de ondergrond achteruitgaat. Is er sprake van een verzakking? Dan nemen we direct maatregelen. Meestal stellen we een tijdelijke snelheidsbeperking in. In sommige gevallen is het nodig om het treinverkeer kort stil te leggen. Dan is direct herstel noodzakelijk.

De aanpak hangt af van de situatie. Vaak corrigeren we de spoorligging met een stopmachine. Dat is een speciale machine die de ballast onder het spoor aanvult en aandrukt, zodat de spoorstaven weer vlak en stabiel liggen. Als dat niet voldoende is, nemen we grotere maatregelen. Dan wordt het spoor opnieuw opgebouwd, bijvoorbeeld met een nieuw zandbed, verse ballast en dwarsliggers. Zo zorgen we ervoor dat treinen veilig en betrouwbaar kunnen blijven rijden.

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers