Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
De Calandbrug staat sinds 10 mei 2022 open door een storing. Dat is erg vervelend voor de inwoners van Rozenburg en omstreken. Zij moeten een flinke omweg maken. Automobilisten rijden om via de Thomassentunnel, voor fietsers en voetgangers vaart op werkdagen een pontje tussen 06.00 en 19.00 uur. Ook wordt een deel van de buskosten van en naar Rozenbrug vergoed.
Dat is allemaal leuk en aardig, maar niets is zo fijn als een Calandbrug die gewoon doet wat hij moet doen: open en dicht gaan, zonder storingen. Daar werken we ook hard aan, maar het kost tijd. We krijgen daarover geregeld kritische vragen. Vijf daarvan beantwoorden we hier.
We snappen de gedachtegang dat het wel heel toevallig is dat dit vlak na elkaar gebeurt. Toch ís het toeval. De brug is met zijn 53 jaar al oud. Hoewel we nog niet exact weten hoe het lager (het onderdeel dat mogelijk maakt dat de brug beweegt) kapot heeft kunnen gaan, weten we wel dat er een ontwerpfout is gemaakt. Hierdoor zijn de lagers in de omloopwielen niet goed gesmeerd waardoor ze nu versleten zijn. Dat de storing nu optreedt is echt toeval en heeft niets te maken met wel of niet goed onderhoud plegen.
Zeker niet. We werken hier in de hoogste versnelling aan door. In normale omstandigheden zou de gehele reparatie zo’n anderhalf jaar duren. Die tijd is nodig om een aannemer te vinden via een aanbestedingstraject, een planning te maken, berekeningen uit te voeren, de werkzaamheden voor te bereiden en daadwerkelijk uit te voeren. Zoals het er nu naar uit ziet, zijn de werkzaamheden na kerst 2022 afgerond.
We hebben hier nog wel te maken met een aantal onzekere factoren, zoals de schaarste van materiaal en mensen en de weersomstandigheden die de planning van de werkzaamheden kunnen beïnvloeden. Daarnaast is het zo dat het laten varen van het pontje ProRail veel geld kost. We blijven alles op alles zetten om de Calandbrug weer zo snel mogelijk in werking te stellen.
Fietsers, bromfietsers en voetgangers moeten ver om. De omleidingsroute is niet ideaal voor langzaam verkeer. De situatie is voor automobilisten is natuurlijk ook niet prettig. Ook zij moeten kilometers omrijden en maken hierdoor extra kosten. Rijkswaterstaat heeft een regeling: de nadeelcompensatie. Als aantoonbaar is dat er meer dan € 500,- per persoon schade is geleden, kan men hier soms aanspraak op maken.
Meer info over nadeelcompensatie
Er is gekeken naar een dienstregeling waarbij we een groot deel van de reizigers kunnen helpen. De meeste vervoersbewegingen worden op werkdagen gemaakt en dan grotendeels overdag. De vaartijden extra uitbreiden levert veel extra kosten op voor een relatief kleine groep mensen. Daarom hebben we aanvullend nog de compensatieregeling voor de buskosten waar zowel tijdens als buiten de vaartijden van het pontje gebruik van gemaakt kan worden.
Momenteel ligt de focus op hoe we de brug zo snel en veilig mogelijk weer in dienst krijgen. Andere werkzaamheden worden nu niet uitgevoerd. Dat heeft onder andere ook te maken met de beperkte ruimte die op de brug aanwezig is. De brug staat nu vol met kranen, machines en andere werktuigen. Asfalteerwerkzaamheden uitvoeren kan nu dus niet. Die werkzaamheden volgen over een paar jaar. Wel kijken we nu al hoe we dan de hinder tot een minimum kunnen beperken.
19 september 2022
11 juli 2022
11 juni 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.