: Complexiteit op de Calandbrug

Soms lijkt iets simpel, maar blijkt het heel complex. Dat is ook het geval bij de defecte Calandbrug. Deze brug, waarvan Rijkswaterstaat eigenaar is en die ProRail beheert, is door een technisch mankement sinds 10 mei 2022 afgesloten voor wegverkeer. Dat is vervelend, vooral voor de inwoners van het Zuid-Hollandse dorp Rozenburg. Zij maken veel gebruik van de brug.

Wat is er gebeurd?

Op 10 mei 2022 hoorde onze onderhoudsaannemer tikkende en bonkende geluiden in de machinekamer van één van torens van de brug. Deze geluiden bleken bij één van de lagers van de omloopwielen (waarlangs het brugdek omhoog en omlaag wordt gehesen) vandaan te komen. Om het risico op vastlopen te voorkomen, is besloten om de brug met onmiddellijke ingang niet meer te laten bewegen.

Voor schepen die van of naar de Brittanniëhaven – aan het einde van het Calandkanaal – varen ,  is er maar één manier om dat te doen:  langs de Calandbrug. Om die reden heeft Rijkswaterstaat, in overleg en overeenstemming met diverse belanghebbenden, besloten de brug ‘open te zetten’,  zodat de Brittanniëhaven bereikbaar blijft. Dat is de reden waarom op 10 mei 2022 de brug voor al het wegverkeer is afgesloten. Gelijk daarna hebben deskundigen van Movares, Hollandia Services en ProRail de brug en de ‘torens’ (met daarin de omloopwielen en lagers) grondig geïnspecteerd.

Bekijk: Video van regionale omroep Rijnmond met een uitleg over de complexiteit

Vermoedens bevestigd

De vermoedens dat een reparatie moeilijk en tijdrovend zou zijn werden helaas bevestigd; meerdere lagers van diverse omloopwielen blijken in meer of mindere mate beschadigd. Wat de oorzaak van de schade is, kunnen we pas echt vaststellen als ze uit de brug worden gehaald en grondig geïnspecteerd kunnen worden. Wat we wel weten is dat een kleine uitlijningsfout bij de bouw, in combinatie met de ‘vaste’ stand van de lagers, voor een ongelijke verdeling van de belasting heeft gezorgd. Dat de lagers niet goed konden worden doorgesmeerd heeft bijgedragen aan de slijtage.

Sinds we weten wat er aan de hand is, is een projectteam direct aan de slag gegaan. Er is gekeken wat nodig is om de brug zo snel mogelijk te repareren terwijl hij  ‘open staat’, wat het veel complexer maakt. Er zijn lagers besteld (die op voorraad lagen) én leveringsafspraken gemaakt over nog te produceren lagers.

Vijf kritische vragen

Niets is zo fijn als een Calandbrug die gewoon doet wat hij moet doen: open en dicht gaan, zonder storingen. Daar werken we ook hard aan, maar het kost tijd. We krijgen daarover geregeld kritische vragen. Vijf daarvan beantwoorden we hier.

Vragen en antwoorden

Lastige klus

Het lastige van deze klus is dat de brug niet ontworpen is om te repareren als die ‘open staat’. Nu moeten er vier tijdelijke ‘torens’ gebouwd worden onder het beweegbare gedeelte van de brug (dat 1200 ton weegt), om deze te ondersteunen en de lagers van de omloopwielen te ontlasten. Naast het gewicht van het val (het beweegbare gedeelte van een brug) leunt namelijk ook de contragewichten op de lagers. Die contragewichten moeten dus opgetild worden en dat is niet eenvoudig in de krappe torens. Daarna moeten we in de weer met het verwijderen van de hijs- en evenwichtskabels die over de omloopwielen lopen. Dan pas wordt het mogelijk om de omloopwielen – en dus de lagers – uit de brug te hijsen.

Zo'n operatie kost veel tijd. Ook omdat we de werkzaamheden veilig willen uitvoeren. Daarvoor moet alles eerst goed doorberekend worden. De aannemer heeft een planning gemaakt en verwacht dat de brug rond de Kerst van 2022 weer operationeel kan zijn. Toch zijn er altijd nog onzekere factoren. Denk daarbij aan onderdelen die vast zitten en niet los willen komen en weersomstandigheden.

Veerpont

Vanaf 19 september 2022 vaart over het Calandkanaal een veerpont. Daarmee worden scholieren en ander (langzaam) verkeer veilig en snel naar de andere kant gebracht. De veerpont wordt tijdelijk ingezet; totdat de Calandbrug weer in gebruik genomen kan worden.

Lees meer

Veel ongemak

Voor Rozenburgers is het natuurlijk uitermate vervelend dat zij lange tijd geen gebruik kunnen maken van de brug. De alternatieven voor snel- en langzaam verkeer zijn flinke omwegen. Vanaf half september is er tijdelijke oplossing die het ongemak hopelijk wat verlicht: een veerpont gaat varen tussen beide oevers. Voor reizigers met de bus is er nog een compensatieregeling. Meer daarover is te vinden op een speciale website.

Meer over de compensatieregeling

De Calandbrug

Toen de Calandbrug in 1969 geopend werd, was de Brittanniëhaven lang niet zo groot als nu. Sterker nog; het Calandkanaal was nog niet eens gegraven. Tegenwoordig maken grote schepen dagelijks gebruik van het kanaal om van en naar de bedrijven te varen die rondom de haven liggen.

Nieuws over de Calandbrug

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers