ProRail bereidt groot herstel HSL-Zuid in 2028 voor
Nieuws
In 2028 voert ProRail belangrijke werkzaamheden uit aan de hogesnelheidslijn (HSL-Zuid). Met deze werkzaamheden hoopt ProRail ongeveer de helft van de vertraging op de HSL terug te winnen.
Constructiefouten
Op een deel van deze lijn rijden treinen nu nog maximaal 120 km/u, door schade aan de constructie. Deze constructiefouten zijn tijdens het ontwerp en de aanleg van de spoorlijn gemaakt. Ons doel: de HSL weer geschikt maken voor hogesnelheidsverkeer, zodat treinen straks weer 300 km/u kunnen rijden. Het volledig herstel verwachten we niet vóór 2031, maar met deze stap komen we een stuk dichterbij.
De HSL is een belangrijke verbinding voor reizigers in Nederland en internationale reizigers. Door schade aan enkele viaducten rijden treinen er nu 120 in plaats van 300. In 2028 pakken we dit grootschalig aan en hopen we vier viaducten te herstellen. Daarmee zetten we een belangrijke stap naar een toekomstbestendige hogesnelheidslijn.
Buitendienststelling
Voor deze werkzaamheden heeft ProRail een buitendienststelling van maximaal 82 dagen aangevraagd. Zo kunnen we zoveel mogelijk werk in één keer uitvoeren. Of we die volledige periode nodig hebben, is nog niet zeker. We hopen vier van de tien viaducten aan te pakken in die periode. Als dat lukt, winnen we de helft van de verloren rijtijd weer terug. De komende tijd bepalen we de exacte planning en impact. Medio 2026 verwachten we hierover meer duidelijkheid te geven.
Ook tijdens de buitendienststelling moeten reizigers kunnen blijven reizen. Daarom zorgen we voor omrijdroutes en werken we samen met vervoerders om de hinder zo klein mogelijk te houden.
Wat gebeurt er in de tussentijd?
Tot 2028 verandert er voor reizigers en vervoerders niets. Achter de schermen bereiden we de werkzaamheden zorgvuldig voor. Daarbij kijken we niet alleen naar de planning, maar ook naar de omrijdroutes die beschikbaar moeten zijn tijdens de buitendienststelling. Op die routes mogen geen andere werkzaamheden plaatsvinden en ze moeten geschikt zijn om extra treinen te verwerken. Samen met vervoerders stemmen we dit af, zodat reizigers kunnen blijven reizen en de impact zo klein mogelijk blijft.
ProRail en de HSL-Zuid
De HSL-Zuid (hogesnelheidslijn) is een bijzonder stuk spoor. ProRail is ‘hoofdbeheerder’. Maar het dagelijks beheer, inclusief onderhoud en storingsherstel, is in handen van Infraspeed BV.
Meer nieuws
-
Eerste paal voor stevige spoorbaan HSL-Zuid bij Rijpwetering
6 november 2025
-
Ingenieurs aan de slag met herstel viaducten HSL-Zuid
16 september 2025
-
Minder last van wind op de HSL-Zuid: dat scheelt vertragingen
2 juli 2025