Eerste deel onderwaterbeton Groningen gestort

Nieuws

Gepubliceerd op 30 augustus 2021

Het eerste deel van de vloer van de bouwkuip aan de zuidkant van station Groningen zit er in. Vrijdag 27 augustus werd het onderwaterbeton gestort. Een mooie mijlpaal in de bouw van de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling. We blikken terug met foto’s.

Stap naar een droge bouwkuip

Het lijkt nu nog een groot zwembad aan de achterkant van het station, maar met de stort van het onderwaterbeton zetten we een stap naar een droge bouwkuip. In december 2020 begon de bouw van de kuip met het aanbrengen van diepwanden. En in maart startte het afgraven van grond tussen de diepwanden.

De zuidelijke bouwkuip is opgedeeld in twee delen. In het eerste deel plaatsten we kort geleden zogenoemde GEWI-ankers, verticale funderingspalen, en nu was het tijd voor het storten van de vloer. Nadat het onderwaterbeton is uitgehard komt er een stempelraam in de kuip en kan midden september het droogpompen starten. In het tweede deel van de bouwkuip wordt nu nog volop gegraven. Daar storten we later dit jaar het onderwaterbeton.

  • Het beton kwam met vrachtwagens aan op de bouwplaats
    Het beton kwam met vrachtwagens aan op de bouwplaats
  • Het overstorten van beton van vrachtwagen naar machine
    Het overstorten van beton van vrachtwagen naar machine
  • Het beton werd met twee machines gestort. Het beton gaat via de lange buis het water in
    Het beton werd met twee machines gestort. Het beton gaat via de lange buis het water in
  • Deze medewerkers zorgden ervoor dat het beton op de juiste plek werd gestort
    Deze medewerkers zorgden ervoor dat het beton op de juiste plek werd gestort
  • En deze medewerkers controleerden de hoogte van het beton
    En deze medewerkers controleerden de hoogte van het beton
  • Uiteindelijk is er een vloerdikte van een meter gemaakt
    Uiteindelijk is er een vloerdikte van een meter gemaakt

Goed schoon

Om een goede waterdichte bouwkuip te krijgen moesten de wanden en bodem eerst goed schoon zijn. Slib werd verwijderd en op de bodem kwam een laag hergebruikt spoorgrind van 15 centimeter om slib van de bodem te vangen. Daarna is er in totaal 1561m3 onderwaterbeton gestort in 18 uur tijd, voor een vloerdikte van een meter. Tijdens de betonstort waren duikers aanwezig om onder water in de gaten te houden of alles goed verliep.

Meer over:

Meer nieuws

Stem op ProRail.nl

Onze website is genomineerd voor de felbegeerde titel Website van het Jaar. Help je ons aan deze mooie publieksprijs?

Breng hier je stem uit

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers