Eerste deel onderwaterbeton Groningen gestort
Nieuws
Het eerste deel van de vloer van de bouwkuip aan de zuidkant van station Groningen zit er in. Vrijdag 27 augustus werd het onderwaterbeton gestort. Een mooie mijlpaal in de bouw van de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling. We blikken terug met foto’s.
Stap naar een droge bouwkuip
Het lijkt nu nog een groot zwembad aan de achterkant van het station, maar met de stort van het onderwaterbeton zetten we een stap naar een droge bouwkuip. In december 2020 begon de bouw van de kuip met het aanbrengen van diepwanden. En in maart startte het afgraven van grond tussen de diepwanden.
De zuidelijke bouwkuip is opgedeeld in twee delen. In het eerste deel plaatsten we kort geleden zogenoemde GEWI-ankers, verticale funderingspalen, en nu was het tijd voor het storten van de vloer. Nadat het onderwaterbeton is uitgehard komt er een stempelraam in de kuip en kan midden september het droogpompen starten. In het tweede deel van de bouwkuip wordt nu nog volop gegraven. Daar storten we later dit jaar het onderwaterbeton.
Goed schoon
Om een goede waterdichte bouwkuip te krijgen moesten de wanden en bodem eerst goed schoon zijn. Slib werd verwijderd en op de bodem kwam een laag hergebruikt spoorgrind van 15 centimeter om slib van de bodem te vangen. Daarna is er in totaal 1561m3 onderwaterbeton gestort in 18 uur tijd, voor een vloerdikte van een meter. Tijdens de betonstort waren duikers aanwezig om onder water in de gaten te houden of alles goed verliep.
Kijk ook even bij
Meer nieuws
-
Een stevige fundering voor station Groningen
17 oktober 2024
-
Seinhuis en passerelle schitteren op nieuw plein station Groningen
25 september 2024
-
Komend weekend verhuizing seinhuis en passerelle Groningen
13 september 2024