Liefde gaat over het spoor

Nieuws

Gepubliceerd op 17 februari 2021

Net als Sinterklaas zorgt Valentijnsdag ieder jaar weer voor een piek in de chocoladeverkoop. De cacaobonen voor die chocola worden met tonnen tegelijk over het spoor vervoerd. Debbie is accountmanager bij DB Cargo NL en neemt ons mee in het transport van deze cacaotreinen als goederenvervoer.

Made in Africa 

“Bij DB Cargo vervoeren wij allerlei goederen, ook cacaobonen. Deze cacaobonen komen per schip aan onder meer uit Afrika’’, vertelt Debbie van Vliet, accountmanager bij DB Cargo. “De bonen worden door een verlader uit Amsterdam ingekocht en in speciale vakken overdekt opgeslagen. Een Zwitserse maatschappij stuurt lege wagons naar Amsterdam via Kijfhoek. Vanaf Gremberg in Duitsland zorgen wij ervoor dat de wagons verder naar Amsterdam vervoerd worden en bij de verlader op hun spooraansluiting geplaatst worden. Na belading gaan de wagons terug naar Zwitserland.’’

  • De verlader zorgt ervoor dat de cacaobonen via een slang in de wagons terechtkomen
    De verlader zorgt ervoor dat de cacaobonen via een slang in de wagons terechtkomen
  • Gemiddeld vervoert DB Cargo vijf keer per week cacaobonen
    Gemiddeld vervoert DB Cargo vijf keer per week cacaobonen
  • Het grote voordeel van spoorgoederenvervoer is de lagere CO2-uitstoot
    Het grote voordeel van spoorgoederenvervoer is de lagere CO2-uitstoot
  • 'Qua CO2-uitstoot wordt dat vanaf zo’n 400 à 500 km interessant'
    'Qua CO2-uitstoot wordt dat vanaf zo’n 400 à 500 km interessant'

Cacaoslangen 

“De cacaobonen worden vervoerd in speciale bulkwagons. Deze wagons zitten helemaal dicht, maar hebben van boven meerdere kleppen die open kunnen en rasters waar iemand op kan staan. De verlader zorgt ervoor dat de cacaobonen via een slang in de wagons terechtkomen. Als de goederentrein op de plaats van bestemming is wordt de lading van onderaf gelost en in bunkers gestort.’’

Gemiddeld vervoert DB Cargo vijf keer per week cacaobonen. In totaal ongeveer 30 duizend ton per jaar. Hoeveel repen dat precies zijn weet Debbie niet. “Ik weet het niet exact maar wel voldoende om iedereen op Valentijnsdag van heerlijke chocolade te voorzien.” Debbie mag niet vertellen welk merk dit doet, maar geeft wel aan dat dat het gaat om chocola van een wat chiquer merk.

Het allergrootste voordeel van het vervoer per spoor is natuurlijk de CO2-uitstoot.

Debbie van Vliet accountmanager bij DB Cargo

Duurzamer vervoer

“Het allergrootste voordeel van het vervoer per spoor is natuurlijk de CO2-uitstoot”, vertelt Debbie. “Hoeveel je daar precies mee bespaart hangt van het volume af. Voor bedrijven is het verminderen van de uitstoot ook steeds belangrijker.’’ Samen met haar collega’s zorgt Debbie er dan ook voor dat bedrijven hun overstap naar goederenvervoer makkelijker kunnen maken.

“Wat ik doe is de vergelijking maken met vrachtwagens in CO2-uitstoot. Vanaf zo’n 400 à 500 km wordt dat interessant,’’ vertelt Debbie. Maar er zijn meer voordelen aan het goederenvervoer. “Of het spoor kan concurreren met vrachtwagens voor het goederenvervoer ligt ook aan de tijd die ervoor is en de hoeveelheden die een verlader wil vervoeren.’’ In dit geval zorgt het gebruik van het spoor dat er circa 1350 ton minder CO2 wordt uitgestoten.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers