Primeur: batterijtrein op het Nederlandse spoor

Nieuws

Gepubliceerd op 25 februari 2022

ProRail en Arriva voeren op 24 en 25 februari testritten uit met een batterijtrein. Hierin kijken we naar oplaadsnelheid, verbruik en de omschakeling van bovenleiding naar batterij. De proefritten voeren we uit op de trajecten Almelo-Mariënberg-Hardenberg (Overijssel) en Arnhem-Doetinchem (Gelderland), waar deels wel en deels geen bovenleiding beschikbaar is.

Bestaande trein

We kozen in de samenwerking met Arriva, ProRail en de provincies Fryslân, Overijssel en Gelderland voor testen met een bestaande WINK-trein. Dat doen we omdat de eerste batterijtrein die met het huidige bovenleidingssysteem (1500 kV) kan rijden nog even op zich laat wachten. Die komt pas eind 2023 op de markt.

De bestaande WINK-treinen hebben al een stroomafnemer én batterijen waarin energie opgeslagen wordt die vrijkomt tijdens het remmen. De batterij waarin de trein remenergie opslaat, fungeert in de aangepaste trein als energiebron om de trein aan te drijven. Deze trein is nu als batterijtrein getest op het Nederlandse spoor. De resultaten spelen een grote rol bij de toekomstige inzet van batterijtreinen.

Bekijk: Een batterijtrein op het Nederlandse spoor? Zo werkt dat!

Batterijtrein duurzame optie

"In Nederland is 15 procent van het spoor nog niet geëlektrificeerd", vertelt Dorothé Wennekendonk, regiodirecteur bij ProRail. "Dat is 572 kilometer spoor. Eén trein gebruikt per jaar 175.000 liter diesel."

Ze vervolgt: "ProRail wil dit vanuit duurzaamheidsoogpunt graag veranderen. Tot op heden was volledige elektrificatie het enige alternatief, maar nu komen daar nieuwe alternatieven bij, zoals de batterijtrein. Deze trein is, in combinatie met gedeeltelijke elektrificatie, een kansrijke optie. Wij zijn blij dat we hier niet alleen over praten, maar dit ook testen, in samenwerking met het vervoerders, de drie provincies en het ministerie IenW. Niet praten, maar doen!"

Niet praten, maar doen!

Dorothé Wennekendonk regiodirecteur bij ProRail

Batterij opladen

Omdat 15 procent van het spoor nog geen bovenleiding heeft, rijden er nog dieseltreinen. Het elektrificeren van het spoor is kostbaar en tijdrovend, en neemt jaren in beslag. Trajecten die gedeeltelijk zijn voorzien van een bovenleiding lenen zich bij uitstek voor de inzet van batterijtreinen.

Op deze trajecten kan de batterij opladen door de stroom van de bovenleiding te gebruiken. Als de batterij voldoende is opgeladen, kan de trein rijden op het stuk spoor zonder bovenleiding, waardoor gehele elektrificatie van de betreffende trajecten niet nodig is.

Geen CO2-uitstoot meer

ProRail heeft de ambitie om over te schakelen op volledig emissievrij treinverkeer. Het overgrote deel van het treinverkeer voldoet daar al aan, want dat rijdt op de duurzaam opgewekte stroom van de bovenleiding.

Om emissievrijtreinvervoer verder te realiseren, willen we de CO2-uitstoot door dieseltreinen tot nul terugbrengen. Batterijtreinen of waterstoftreinen zijn veelbelovende alternatieven voor rijden op bovenleiding stroom. Samen met concessieverleners en vervoerders zetten we stappen om deze alternatieven in de toekomst daadwerkelijk op het Nederlandse spoor toe te kunnen passen.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers