Vangen met tapijttegels

Hoezo liggen er tapijttegels in het bos? ProRail start in juni de bouw van natuurbrug Asselsche Heide over het spoor bij Hoog Soeren. Maar eerst verhuizen we de huidige bewoners: de dieren vangen we met val-emmers en... tapijttegels.

Verhuizing hazelwormen en zandhagedissen

Rond de bouwplaats zette onze aannemer Dura Vermeer al hekken en schermen om dieren tegen te houden. De amfibieën en reptielen die het gebied bevolken, zoals hazelwormen, zandhagedissen en slangen, zetten we nadat we ze vangen een eindje verderop weer uit. Om te voorkomen dat bijzondere plantjes tijdens het werk kapotgereden worden, verhuizen deze ook naar een andere plek in de buurt. CEO Pier Eringa nam een kijkje.

Warme tapijttegels 

Er zijn verschillende manieren om de dieren te vangen. Naast het afzoeken van logische schuilplaatsen in het gebied, creëren wij ook tijdelijke schuilplaatsen door het neerleggen van tapijttegels. De onderkant van deze tegels is vaak zwart, waardoor die lekker warm worden van het zonlicht. Koudbloedige dieren zoals hagedissen kruipen hier graag behaaglijk onder en zijn dan makkelijk te vangen.

Scherm om dieren tegen te houden

Tot nu toe zijn 35 zandhagedissen, 1 hazelworm, 1 gladde slang, 2 ringslangen en 1 levendbarende hagedis verhuisd. Ze kunnen tijdens de bouw niet meer het werkgebied terug inkruipen. Het witte plastic langs het spoortalud is geen zwerfafval, maar een scherm om dieren tegen te houden. We merken dat de vallen de laatste dagen leeg blijven. Dat is een goed teken, want dan kunnen we aan het werk.

Brand voorkomen

In de ontwikkeling van dit plan werkt ProRail graag met partijen samen en is deskundig advies ingewonnen. Zo is ook brandpreventie meegenomen, in dit geval middels een brandsingel: "Een brandgang is een kale strook grond. Een brandsingel is een strook met loofbomen. Beide hebben als doel om brandoverslag te voorkomen. Een kale strook grond past echter niet binnen een natuurgebied en is slecht voor ongewervelde dieren..." Daarom is hier gekozen voor implementatie van een brandsingel. 

Asselsche Heide laatste natuurbrug op de Veluwe

Natuurbrug Asselsche Heide is de laatste natuurbrug op de Veluwe die we over het spoor bouwen. Deze natuurbrug komt in het verlengde te liggen van het iets zuidelijker gelegen ecoduct ‘Hoog Buurlo’ over de snelweg A1. De 25 meter lange en 50 meter brede brug is in het voorjaar van 2019 gereed.

Verbinden van natuurgebieden

Samen met de andere natuurbruggen en faunapassage in de buurt die door het MeerJarenProgramma Ontsnippering zijn aangelegd, zorgt natuurbrug Asselsche Heide ervoor dat de Noord- en Zuid Veluwe weer aan elkaar verbonden worden. De natuurgebieden zijn vroeger door de aanleg van wegen en spoorlijnen van elkaar gescheiden geraakt.

Meer informatie

Gepubliceerd op