Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Nieuws
Op 4 en 5 mei heeft het flink gewaaid. Dit was, na storm Evert op 11 maart dit jaar, een volgende beproeving voor de nieuwe windschermen op de Derde Moerdijkbrug. Deze schermen hebben ervoor gezorgd dat treinen, ondanks de harde wind, vaker door kunnen rijden over de Hogesnelheidslijn (HSL) van Rotterdam tot de Belgische grens. Dat blijkt uit een analyse na de storm.
De Derde Moerdijkbrug (ook wel de Brug Hollandsch Diep genoemd) is een windgevoelig punt op de HSL. Dit komt onder andere vanwege de grote hoogte, de lengte en de ligging boven open water van de brug. In de oude situatie - zonder windschermen - moesten treinen omwille van veiligheid bij windkracht 5 of 6 (krachtig) langzamer of zelfs stoppen met rijden. Mét de windschermen kunnen ze zelfs bij windkracht 7 tot 8 (stormachtig) over de HSL rijden.
Dat de windschermen leiden tot minder hinder blijkt uit een analyse van storm Evert. Tijdens deze storm hebben treinen langer kunnen doorrijden dan in de oude situatie. Zonder windschermen hadden de treinen over de HSL tussen Rotterdam en de Belgische grens in totaal vijf uur moeten stoppen. In werkelijkheid is dat dankzij de windschermen beperkt gebleven tot anderhalf uur.
Als het harder waait dan windkracht 7 tot 8 of als er krachtige windstoten zijn, zullen treinen nog wel langzamer over de HSL moeten rijden. Dat is vanwege andere windgevoelige punten op het traject. Op deze plekken wordt het bij een windkracht hoger dan 7 tot 8 gevaarlijk om met normale snelheid door te blijven rijden.
Afgelopen november hebben we tijdens een grote buitendienststelling hard gewerkt aan het plaatsen van de windschermen op de Derde Moerdijkbrug. We plaatsten over een afstand van 2895 meter ruim 1500 panelen.
Nadat de windschermen waren geplaatst moest het windwaarschuwingssysteem op de nieuwe situatie worden aangepast. Dit systeem geeft een signaal af aan de verkeersleiding bij te harde wind. De verkeersleiders informeren machinisten hierover en geven aan of treinen langzamer of zelfs helemaal niet moeten rijden.
De windschermen moeten gaan zorgen voor minstens de helft minder reizigershinder. Tussen 2014 en 2019 waren tussen de 23 en 58 dagen met windhinder op de zuid-sectie van de HSL. De hoeveelheid windhinder hangt af van de kracht van de wind en van de windrichting.
25 juli 2023
5 juli 2023
15 december 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.