Hijswerkzaamheden Groningen uitgesteld
Nieuws
Bijgewerkt
Op station Groningen zou een bijzondere mijlpaal plaatsvinden. Strukton was van plan de monumentale passerelle (loopbrug) en het seinhuis terug te plaatsen op hun definitieve plek, bij het toekomstige reizigersplein. In mei 2022 verhuisden de monumentale passerelle en het seinhuis naar een tijdelijke plek. De hijswerkzaamheden zijn echter uitgesteld.
Update | 08-09-2024
De al eerder uitgestelde hijswerkzaamheden in Groningen zijn door de aannemer voor dit weekend afgeblazen. De hiervoor bestemde grote hijskraan raakte in aanloop naar het weekend defect en is geprobeerd te herstellen. Dat is uiteindelijk niet op tijd gelukt en het bijzondere hijswerk schuiven we daarom door. Wanneer het wel gebeurt maken we bekend zodra we de nieuwe planning rond hebben. Voor dit moment heeft de verandering van dit werk naar verwachting geen gevolgen voor de totale planning van het project Groningen Spoorzone.
Update | 06-09-2024
Helaas. Er is een cruciaal onderdeel kapot van de kraan die het seinhuis en de passerelle moet gaan hijsen op station Groningen. Dat onderdeel moet vanuit Duitsland komen en daarna moet het worden gemonteerd. Het gaat dus niet lukken om de werkzaamheden in de nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag te laten plaatsvinden.
Het hijsen van de passerelle gaat gebeuren in de nacht van zondag op maandag (8 op 9 september) en het seinhuis zal in de nacht van maandag op dinsdag (9 op 10 september) teruggaan naar zijn plek.
Bericht | 04-09-2024
De voorbereidingen zijn in volle gang. Zo wordt een speciaal podium gemaakt voor de enorme kraan. Deze kraan is zo groot dat het opbouwen ervan in totaal vijf dagen duurt. In de nacht van vrijdag op zaterdag gaat de passerelle door de lucht naar zijn plek. Het seinhuis volgt in de nacht erop. De hele operatie is te volgen via een livestream die speciaal gericht is op deze werkzaamheden.
Het monumentale seinhuis en de passerelle uit 1928 stonden in de weg. Op die plek kwam een bouwkuip voor de ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel en fietsenstalling op het station. Daarom zijn ze verplaatst naar een tijdelijke ‘parkeerplaats’ op perron 3.
Door de lucht op nieuwe plek
Het seinhuis weegt 90,5 ton en de passerelle 120 ton. Aardig wat gewicht dus. Aannemer Strukton zet daarom een grote kraan in, een 500 tons rupsgiek. Deze is nog groter dan bij het wegzetten van seinhuis en passerelle. Deze keer staat de kraan op een vaste plek, tussen bouwhekken. De kraan tilt de monumentale objecten op en draait ze door de lucht naar hun definitieve plek.
Met een superlift kan de kraan deze verhuizing uitvoeren zonder daarvoor zijn plek te verlaten. Een superlift is een soort rugzak, waar 250 ton extra contragewicht in zit. De kraan en superlift worden met ongeveer 30 vrachten aangevoerd. Voor het opbouwen zet Strukton een extra kraan neer bij het seinhuis en de passerelle.
Kijk ‘s nachts mee
De werkzaamheden op de bouwplaatsen van Strukton zijn sinds 2020 te volgen via twee livestreams. Om de verhuizing goed te kunnen volgen, staat de camera gericht op de werklocatie. Die beelden kun je hierboven bekijken. Ook komt er een extra camera voor een timelapse op een speciale plek.
Het hijsen begint rond 02.30 uur. Naar verwachting zullen het seinhuis en de passerelle tussen 05.00 en 06.00 uur weer op hun plek staan. Na de verplaatsing zijn er opnieuw vijf dagen nodig om de kraan weer af te bouwen.
Groningen Spoorzone
Steeds meer mensen reizen van en via station Groningen. Met de bouw van een ondergrondse voetgangerspassage, fietstunnel, fietsenstalling, busonderdoorgang en een nieuw busstation maken we het station klaar voor de toekomst.
Meer nieuws
-
Groot onderhoud station Hoorn
9 december 2024
-
Sinterklaascadeau op Amsterdam Centraal: nieuwe roltrappen UK Terminal
6 december 2024
-
Drie weken intensief gewerkt op station Schiphol Airport
4 december 2024