Volop werken aan knooppunt Zwolle in juli

Nieuws

Gepubliceerd op 29 juni 2021

Na bijna tien jaar breken en bouwen op en rondom station Zwolle komt de eindstreep in zicht. Als de spooruitbreiding tussen Zwolle en Herfte en dive-under bij Herfte eind juli af zijn, is knooppunt Zwolle klaar voor de toekomst.

Onmisbare schakel

Station Zwolle en de omliggende infra vormen een onmisbare schakel tussen Noordoost-Nederland en de Randstad. Het treinverkeer rond Zwolle groeit. En om die groei op te kunnen vangen werd er veel veranderd, vergroot en vernieuwd.

De werkzaamheden die van maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli plaatsvinden zijn het sluitstuk van de modernisering van knooppunt Zwolle en een belangrijke stap in Spoorplan Noord-Nederland. Door Spoorplan Noord-Nederland nemen de reismogelijkheden met de trein in het noorden flink toe, waardoor er snellere verbindingen in de regio en naar de Randstad ontstaan.

Vanaf 24 juli rijden treinen door de nieuwe dive-under
Vanaf 24 juli rijden treinen door de nieuwe dive-under

Spoorverdubbeling en een dive-under

De tunnel onder station Zwolle was al flink verbreed, en ook de sporen aan beide kanten van het station en het opstelterrein vlakbij het station waren al onder handen genomen. In de laatste stap verdubbelen we het aantal sporen tussen Zwolle en de spoorplitsing bij Herfte van twee naar vier. Bij de spoorsplitsing bouwden we een zogenoemde dive-under waardoor het ene spoor onder het andere door gaat, zodat treinen elkaar vrij kunnen kruisen.

Zo krijgen de treinen naar Meppel en Emmen straks elk een 'eigen' spoor en hoeven ze niet meer op elkaar te wachten. Op station Zwolle verbreden we het perron bij spoor 15 en 16. De werkzaamheden voor deze spooruitbreiding startten in april 2019 en zijn dus deze zomer klaar.

Extra werk op traject Zwolle - Herfte

Om plaats te maken voor de twee extra sporen, moesten ook tussenliggende viaducten over weg en water worden aangepast. Zo verdubbelden we de spoorviaducten Hortensiastraat, Marsweg en Ceintuurbaan. De stalen spoorbrug Nieuwe Wetering en Zalnese Wetering vervingen we door betonnen opvolgers die minder geluidshinder geven.

Ook werkten we onder meer aan verschillende overwegen op het traject en een weg over de nieuwe dive-under. En bijna twee jaar geleden verplaatsten we al het gebouw van de Kynologenclub Zwolle om ruimte te maken voor de extra sporen. Bij de Deventerstraatweg hebben we twee nieuwe stukken spoor aangelegd om treinen te kunnen parkeren.

Nieuw viaduct met een trein van NS
Een nieuw viaduct voor de extra sporen

Ook gevolgen voor schippers

Wanneer we een langere periode aan het werk zijn, proberen we zoveel mogelijk werkzaamheden te combineren. Ook op de trajecten rondom Zwolle wordt daarom gewerkt aan sporen, overwegen en perrons. In de slipstream van deze operatie kunnen ook schippers hinder ondervinden van de werkzaamheden, want tussen 21 juni en 27 juli wordt de bodem rondom de pijlers van de spoorbrug Overijsselse Vecht in Zwolle verstevigd.

Minder of geen treinen 

Tussen maandag 5 tot en met vrijdag 23 juli worden de sporen in en over de dive-under aangesloten. Er rijden in die periode geen of minder treinen in en om Zwolle. Van 5 tot en met 8 juli is er geen treinverkeer mogelijk tussen Zwolle en ’t Harde, Kampen en Kampen Zuid. Van 9 tot en met 19 juli is al het treinverkeer bij Zwolle gestremd. Vanaf dinsdag 20 juli rijden de treinen richting Meppel weer. Vanaf zaterdag 24 juli kunnen de treinen ook weer richting Emmen en vieren we het einde van de spooruitbreiding Zwolle-Herfte. Check voor vertrek een reisplanner.

Meer over:

Meer nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers