Een perronkap van zonnepanelen

Nieuws

18 november 2020

Station Delft Campus moet het eerste energieneutrale station van Nederland worden. Er komt een perronkap die volledig uit zonnepanelen bestaat. In het weekend van 20 tot en met 22 november start ProRail met de bouw ervan. De zonnepanelen moeten voor de energie zorgen die het station nodig heeft. ProRail benut het treinvrije weekend ook om ander spoorwerk uit te voeren.

Liften, verlichting en kaartautomaten

Onder meer de liften, led-verlichting en kaartautomaten op dit station gaan volledig werken op energie van deze innovatieve perronkap. Met behulp van een kraan plaatsen we dit weekend de drie (dak)spanten die straks de perronkap dragen. De verwachting is dat de perronkap eind volgend jaar klaar is. Ondertussen zijn de werkzaamheden live te volgen. 

Makkelijker in en uit de trein

We benutten deze treinvrije periode ook om aan het nieuwe perron op station Delft Campus te werken. Met dit perron wordt een gelijkvloerse instap mogelijk, waardoor mensen met een functiebeperking zelfstandig de trein in en uit kunnen. Het vernieuwde station wordt daarmee beter toegankelijk.

Bekijk: Livestream Delft Campus

Ander werk tussen Delft en Rijswijk

In hetzelfde weekend werken we ook aan de spoorverdubbeling in Rijswijk. Zo voeren we grondwerkzaamheden uit aan de oostkant van het spoor. Verder werken we aan de spoorbrug over de Kerstanjewetering, waar een geleiding komt die moet voorkomen dat een trein bij ontsporing op het stalen gedeelte van de brug botst. Tot slot gieten we spoor in op de nieuwe spoorbrug op het rangeerterrein van DSM.

  • Ook in Rijswijk zijn we bezig met spoorverdubbeling.
    Ook in Rijswijk zijn we bezig met spoorverdubbeling.
  • Zo zag hetzelfde stuk spoor in Rijswijk er vorig jaar uit.
    Zo zag hetzelfde stuk spoor in Rijswijk er vorig jaar uit.

Meer treinen tussen Rijswijk en Rotterdam 

Het werk valt onder het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer (PHS) Rijswijk – Rotterdam. Hiermee maakt ProRail het spoor geschikt voor meer treinen waardoor het straks nog makkelijker wordt om de trein te pakken. Op dit moment rijden er 22 treinen per uur op dit traject, straks moeten dat er 28 worden. Voor het gebied tussen Delft Campus en Rijswijk betekent het een verdubbeling van het aantal sporen; van twee naar vier. 

Check de NS Reisplanner

In het weekend, vanaf vrijdag 20 november om 18.00 uur tot maandag 23 november 05.30 uur, rijden er vanwege het spoorwerk geen treinen tussen Den Haag HS en Schiedam. Reizigers wordt aangeraden hun reis van tevoren te plannen in de NS Reisplanner op de site of via de app.

Meer over:

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers