Terugblik op 2020
Nieuws
'2020. Een jaar waarin we nog meer stappen zetten op het gebied van duurzame mobiliteit, goederenvervoer en prachtige spoorse innovaties.' Daarmee sloten we vorig jaar af, en de stappen zijn zeker gezet. Maar niet zonder slag of stoot, want het was een jaar vol ongekende uitdagingen. Toch kunnen we met trots terugkijken op een aantal fantastische prestaties voor het spoor in Nederland.
Mooie resultaten
Ondanks de grootste crisis die ons land kent sinds het einde van de Tweede Wereldoorlog heeft ProRail in samenwerking met spooraannemers en vele andere partijen doorgewerkt aan het onderhouden en vernieuwen van het spoor en de stations. We zijn trots op het feit dat we geen werkzaamheden hebben moeten uitstellen. Daarentegen hebben we werk in de Schipholtunnel zelfs eerder kunnen uitvoeren. Spoorkanjers en Doorbouwers hebben zich door heel het land ingezet om het treinverkeer mogelijk te maken.
Duurzame mobiliteit
2020 was ook het jaar waarin we hard doorwerkten aan duurzaam vervoer in de toekomst. Nieuwe berekeningen werden gemaakt, innovaties getest zoals de waterstoftrein en automatisch bestuurde trein. Vijftien collega's gaven een kijkje in de spoorkeuken en lieten zien hoe zij bijdragen aan duurzame mobiliteit. En tijdens de Dutch Design Week werden vier prachtontwerpen voor het allergroenste station van Nederland gepresenteerd.
Kijk je mee naar onze terugblik?
Spoorwerk
Hoewel dit jaar niet de boeken in zal gaan als het mooiste jaar, waren er wel veel mooie hoogtepunten in het spoorwerk. Op prestaties.prorail.nl kun je de cijfers van 2020 inzien. Het prachtige station Driebergen-Zeist werd opgeleverd en we werkten in de zomer hard aan onze "six pack". Bij Geldermalsen werd in 38 dagen een prachtig staaltje spoorwerk neergezet, net in Amsterdam. Daar maakten we ruimte voor meer treinen, net als bij de spoorverdubbeling Zwolle - Herfte. En we realiseerden het spoor voor de extra sneltreinen tussen Groningen en Winschoten en de Groningen en Leeuwarden (videoserie), die sinds de start van de nieuwe dienstregeling rijden.
Overwegen
In 2020 heeft het aanvalsplan voor NABO (Niet Actief Beveiligde Overwegen) gewerkt: meer dan 65 onbeveiligde overwegen zijn inmiddels aangepakt. Nog eens tientallen staan op het punt om te verdwijnen of hebben tijdelijke beveiligingsmaatregelen. Daar gaan we in 2021 mee door, want het gaat nog te vaak mis, zoals bij het uiterst tragische ongeval in Hooghalen dit jaar waarbij een machinist om het leven kwam.
Goederenvervoer
Op het gebied van goederenvervoer was 2020 een jaar van uitdagingen. Goederenvervoerders hadden veel hinder van storingen. Een rapport dat in het najaar uitkwam concludeerde dat de vele storingen niet op toeval berustten. Waar we op het gebied van reizigersvervoer in Nederland al jaren tot de top van de wereld behoren, hebben we in het goederenvervoer nog veel werk te doen. Daaraan zijn we voortvarend begonnen, maar het gaat nog jaren duren voor we hetzelfde niveau halen als in het reizigersvervoer. Neemt niet weg dat we er in 2021 een schepje bovenop doen en veel achterstallig onderhoud versneld gaan uitvoeren.
2021
We kijken uit naar het nieuwe jaar, wat ook nog eens 'European Year of the Rail' is en waarin we ons verder inzetten voor meer internationaal treinverkeer. Het hele jaar door zullen er evenementen en initiatieven zijn om het aandeel mensen en goederen dat zich per spoor verplaatst, te vergroten. Dit is een van de doelstellingen van de Europese Green Deal.
Voor nu wensen we iedereen een goede jaarwisseling en de beste wensen voor 2021!
Meer nieuws
-
Voor één dag een nieuwe CEO
1 juni 2023
-
Defensie en ProRail werken samen in het havengebied
26 september 2022
-
Imke Gommans wint Young Talent Award
1 oktober 2021