: Snellere treinverbinding Amsterdam-Berlijn

ProRail werkt sinds 2021 samen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, NS en Duitse partners aan het versnellen van de treinverbinding tussen Amsterdam en Berlijn. Door vanaf december 2023 de reistijd met een half uur te hebben versneld, dragen we op korte termijn bij aan de ambitie om internationaal personenvervoer per spoor te verbeteren. Een studie naar structurele maatregelen voor versnelling loopt.

De tekst op deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op: 11 december 2023.
Locatie
Amsterdam - Berlijn
Programma
Onderzoek baanstabiliteit
Startdatum
2021
Einddatum
Nog niet bekend

Sneller in Berlijn

De trein is een milieuvriendelijke, comfortabele en veilige manier om te reizen. We willen de internationale treinverbinding met Berlijn verbeteren door de reistijd te verkorten. Dit gaat in fases. Sinds 2021 rijdt de Intercity Berlijn enkele keren per week tien minuten sneller tussen Amsterdam en Berlijn. Vaker was niet mogelijk, omdat dit niet paste in de dienstregeling.

Om met meer treinen sneller te kunnen rijden, zijn aanpassingen nodig aan het spoor en de dienstregeling. We hebben we tijdelijke maatregelen genomen, waardoor sinds december 2023 de reis tussen Amsterdam en Berlijn verkort kon worden met een half uur. Nu duurt de reis tussen Amsterdam en Berlijn 5 uur en 52 minuten.

Aanpassingen station Oldenzaal

Voor een kortere reistijd was het nodig dat de Intercity Berlijn kon doorrijden over het doorgaande spoor bij station Oldenzaal. Dit kon niet, omdat de regionale trein daar keerde. In het najaar van 2023 hebben we een nieuw stuk spoor en extra perron gebouwd aan de noordkant van het station. Hier kan de regionale trein dan keren. Zo is er ruimte voor de IC Berlijn om door te rijden.

Lees meer over de aanpassingen op station Oldenzaal

Stabiliteit bodem

De sporen in Nederland en Duitsland hebben een ander voltage. NS Internationaal zet vanaf december 2023 andere locomotieven in die op beide voltages kunnen rijden. Er hoeft aan de grens niet meer gewisseld worden van locomotief. Deze locomotieven zijn zwaarder dan de huidige.

Uit onderzoek naar de stabiliteit van de spoorbaan tussen Amsterdam en de Nederlands-Duitse grens bij Oldenzaal blijkt dat niet overal de bodem aantoonbaar voldoet bij zwaardere locomotieven, die 130 kilometer per uur rijden. Daarom rijdt de IC Berlijn tussen Amsterdam en Deventer op die delen 100 kilometer per uur. Deze snelheidsbeperking konden we opvangen in de dienstregeling van 2024 (die in ging op10 december 2023).

Monitoren van spoorbaan

In deze dienstregeling zat geen speling om een snelheidsbeperking tussen Deventer en de Nederlands-Duitse grens bij Oldenzaal op te vangen. Daar rijden de treinen 130 kilometer per uur.

Daarom monitoren we voor de veiligheid de stevigheid van de spoorbaan en de ondergrond. We meten continu wat de grondlagen en waterspanning in de ondergrond en het baanlichaam doen als er treinen passeren. Als het nodig is nemen we passende maatregelen. Het monitoren is een proef. We gebruiken de informatie ook voor wetenschappelijk onderzoek naar de stabiliteit van het spoor in heel Nederland.

De Intercity Berlijn
De Intercity naar Berlijn

Toekomstige maatregelen

ProRail heeft in 2023 dus maatregelen genomen om aan te kunnen sluiten op de nieuwe dienstregeling in Duitsland en zo de reistijd op korte termijn te verkorten. Maar deze maatregelen zijn niet definitief.

In de toekomst zijn meer structurele maatregelen nodig. Want het goederen- en reizigersvervoer blijft groeien. ProRail doet in opdracht van het ministerie onderzoek naar meer toekomstbestendige maatregelen. Denk bijvoorbeeld aan het verhogen van de baanvaksnelheid tussen Hengelo en de Duitse grens. Of het versterken van zwakke plekken in de spoorbaan tussen Deventer en de Duitse grens, en de aanleg van een extra zijperron in Deventer.

Lees meer over verbetermaatregelen Intercity Berlijn Lees meer over verbetermaatregelen Intercity Berlijn

Baanstabiliteit

Het aantal reizigers- en goederentreinen op het spoor groeit fors. In de toekomst verwachten we meer, snellere en zwaardere treinen. Om deze groei mogelijk te maken, is een stabiele ondergrond van essentieel belang. In een veranderend klimaat is het onzeker of de ondergrond de groei op het spoor aankan.

Lees over dit programma Lees over dit programma

Gerelateerd nieuws

Gerelateerd nieuws

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters en geen spatie

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers