Geldermalsen : Aanpassingen spoor en station

Tussen Amsterdam en Eindhoven gaan steeds meer treinen rijden. Daarvoor is meer ruimte nodig op het spoor. In en om Geldermalsen passen we daarom het spoor en het station aan. Ook plaatsen we waar nodig geluidschermen.

Locatie
Geldermalsen
Programma
Hoogfrequent Spoorvervoer
Startdatum
2018
Einddatum
2022

Vrij liggend spoor en een reizigerstunnel 

De MerwedeLingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen, krijgt een eigen vrij liggend spoor in Tricht en Geldermalsen. Zo hoeven de treinen op die lijn niet meer het drukke spoor tussen Utrecht en Den Bosch te kruisen. Ook breiden we op station Geldermalsen het aantal perrons uit en komt er een nieuwe reizigerstunnel in plaats van de huidige traverse. 

Drie nieuwe onderdoorgangen 

Zowel bij de Nieuwsteeg als de Lingedijk vervangen we de overwegen door een onderdoorgang onder het spoor. Voetgangers, fietsers en auto’s kunnen zo straks veiliger het spoor kruisen. Een derde onderdoorgang hoort bij de nieuwe, nog aan te leggen, randweg.

Bekijk: Om tussen Amsterdam en Eindhoven meer treinen te kunnen laten rijden passen we in en om Geldermalsen het spoor en het station aan

Randweg 

De nieuwe onderdoorgang aan de Lingedijk zal ongeschikt zijn voor vrachtverkeer hoger dan 3,6 meter. Daarom bouwen wij om Tricht een randweg. Zo verbinden we het oostelijk en het westelijk deel van de dorpskern met elkaar.  

Waar de randweg het spoor kruist, komt een onderdoorgang met een maximale doorrijdhoogte van 4.6 meter. Door de verbinding tussen oost en west én de onderdoorgang voor auto- en vrachtverkeer wordt de dorpskern zelf minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer. De randweg takt in op de Middelweg en de Twee Morgen. 

Inpassen in het landschap 

ProRail gaat vier locaties (her)inrichten. Dat doen we om het werk zo goed mogelijk in te passen in het landschap van Tricht. Deze locaties zijn:

  • De Lingedijk, op de plek van de nieuwe onderdoorgang
  • De oostzijde van de spoorzone, bij de Willem Mechteldstraat
  • Het noordelijk tracé van de randweg
  • Het parkje ter hoogte van de Hollandsche Weteren en de Twee Morgen

Hoogfrequent

De aanpassingen in en rond Geldermalsen maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op het traject Amsterdam-Eindhoven. ProRail voert PHS uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin werken wij samen met NS en KNV Spoorgoederenvervoer.

Lees meer over dit programma

Geluidsmaatregelen 

ProRail voert in opdracht van de overheid het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) uit. Dit houdt in dat wij in kaart brengen op welke plekken in Nederland de geluidshinder door treinverkeer te hoog is.  

Wij hebben voor de voormalige gemeente Geldermalsen een geluidssaneringsplan opgesteld. Hierin staat op welke locaties geluidschermen langs het spoor en raildempers in het spoor moeten komen. Dit saneringsplan (pdf) is op 15 augustus 2019 vastgesteld door de staatssecretaris van het ministerie Infrastructuur en Waterstaat.  

De uitvoering van dit project 

Het project is momenteel volop in uitvoering. Enkele ontwerpen moeten we nog in detail uitwerken. Via verschillende informatieavonden, nieuwsbrieven en persoonlijke gesprekken delen we onze plannen met de omwonenden. De besluitvorming van dit project verloopt grotendeels via de zogeheten Tracéwetprocedure 

De Raad van State besloot op 15 mei 2019 dat het Tracébesluit onherroepelijk is en de staatssecretaris verder kan gaan met de uitvoering hiervan. Naar verwachting is het project in 2022 klaar. 

Nieuws over dit project

Spoorwerkcheck

Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers en letters

Dit veld is verplicht en accepteert alleen cijfers