Spoorwerkcheck
Woon of werk je binnen 300 meter van het spoor? Maak dan gebruik van onze spoorwerkcheck. Je ziet direct welke werkzaamheden in jouw buurt gepland staan.
Direct naar de inhoud.
Tussen Amsterdam en Eindhoven gaan steeds meer treinen rijden. Daarvoor is meer ruimte nodig op het spoor. In en om Geldermalsen passen we daarom het spoor en het station aan. Ook plaatsen we waar nodig geluidschermen.
De MerwedeLingelijn, tussen Dordrecht en Geldermalsen, krijgt een eigen, vrijliggend spoor in Tricht en Geldermalsen. Zo hoeven de treinen op die lijn niet meer het drukke spoor tussen Utrecht en Den Bosch te kruisen. Ook breiden we op station Geldermalsen het aantal perrons uit en komt er een nieuwe reizigerstunnel in plaats van de huidige traverse.
Zowel bij de Nieuwsteeg als de Lingedijk vervangen we de overwegen door een onderdoorgang onder het spoor. Voetgangers, fietsers en auto’s kunnen zo veiliger het spoor kruisen. Een derde onderdoorgang komt ten noorden van Tricht en vormt een kruispunt tussen het spoor en de Hooglandscheweg.
De nieuwe onderdoorgang aan de Lingedijk zal ongeschikt zijn voor vrachtverkeer hoger dan 3,6 meter. Daarom bouwen wij om Tricht een randweg. Zo verbinden we het oostelijk en het westelijk deel van de dorpskern met elkaar.
Waar de randweg het spoor kruist, komt een onderdoorgang met een maximale doorrijdhoogte van 4.6 meter. Door de verbinding tussen oost en west én de onderdoorgang voor auto- en vrachtverkeer wordt de dorpskern zelf minder aantrekkelijk voor doorgaand verkeer. De randweg takt in op de Middelweg en de Twee Morgen.
ProRail gaat vier locaties (her)inrichten. Dat doen we om het werk zo goed mogelijk in te passen in het landschap van Tricht. Deze locaties zijn:
De aanpassingen in en rond Geldermalsen maken deel uit van het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer op het traject Amsterdam-Eindhoven. ProRail voert PHS uit in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. Hierin werken wij samen met NS en KNV Spoorgoederenvervoer.
ProRail voert in opdracht van de overheid het Meerjarenprogramma Geluidsanering (MJPG) uit. Dit houdt in dat wij in kaart brengen op welke plekken in Nederland de geluidshinder door treinverkeer te hoog is.
Wij hebben voor de voormalige gemeente Geldermalsen (nu gemeente West Betuwe) een geluidssaneringsplan opgesteld. Hierin staat op welke locaties geluidschermen langs het spoor en raildempers in het spoor moeten komen. Dit saneringsplan (pdf) is op 15 augustus 2019 vastgesteld door de staatssecretaris van het ministerie Infrastructuur en Waterstaat.
1 april 2022
24 maart 2022
1 maart 2022
Als je onze website bezoekt dan krijg je daar cookies bij. Geen gevulde koeken of stroopwafels, maar tijdelijke digitale bestandjes. We gebruiken functionele, analytische en marketingcookies. De functionele cookies zijn nodig om deze website goed te laten werken. Die staan dus altijd aan. Voor de analytische cookies en marketingcookies kun je hieronder zelf toestemming geven. Meer informatie over onze cookies vind je in ons cookiebeleid.